Ceremoni för återfunna KB-böcker i USA

17 jun 2015 • 2 min

Idag klockan 11.30, lokal tid, ska riksbibliotekarie Gunilla Herdenberg ta emot två böcker som stals av KB-mannen under 1990- och 2000-talen. Detta ska ske under en ceremoni på U.S Attorney’s Office for the Southern District of New York.

book-701758_1280

Mellan åren 1995 och 2004 stals ett 60-tal böcker från Kungliga biblioteket. Stölden genomfördes av en av KB:s anställda, Anders Burius som då var chef för handskriftsavdelningen. Mannen blev snart känd över hela landet som KB-mannen. Han stal inte bara böckerna utan sålde dem dessutom vidare. När stölden uppdagades, 2004, kunde mannen gripas. Senare samma år begick mannen självmord.

Nu har alltså de böcker som sålts vidare av KB-mannen börjat dyka upp lite överallt. För Gunilla Herdenberg är det tredje gången som hon befinner sig i USA för att ta emot upphittade böcker. Hittills har sju av de drygt 60 stulna verken återfunnits och på Kungliga biblioteket har man stora förhoppningar att ännu fler böcker ska dyka upp.

– Det känns fantastiskt att vi får tillbaka de här böckerna och vi är jättetacksamma för det arbetet man gjort i USA, säger Gunilla Herdenberg till SVT Kulturnyheterna.

Böckerna kommer att överlämnas under en ceremoni klockan 11.30 lokal tid (17.30 svensk tid). FBI kommer att närvara vid den högtidliga stunden och efter att Gunilla Herdenberg tagit emot böckerna kommer de att fraktas hem till Sverige och Kungliga biblioteket.

Listan över alla saknade böcker finns här.

Historien om KB-mannen och bokstölderna väckte stort intresse i Sverige och 2010 spelades en dramaserie in, Bibliotekstjuven, som ett år senare sändes i SVT. Serien är inspirerad av händelserna kring KB-mannen. Två år tidigare sände Sveriges Radio P1 en dokumentär av Jesper Huor om KB-mannen, Bibliotekarien, som vann det prestigefyllda priset Stora radiopriset. Här kan du läsa ett reportage om Burius av Jesper Huor.