Checklista: Tänk på det här när du söker

20 sep 2018 • < 1 min

Kulturrådets Nina Ström tipsar om hur ni ökar era chanser att få ­Stärkta bibliotek-ansökan godkänd.

Nina Ström.

Ha en aktuell biblioteksplan

En biblioteksplan är ett krav för att få bidrag. Men det räcker med ett politiskt beslut om att den ska upp­dateras. Bifoga då beslutet till ansökan.

Utgå från lagen

Syftet med bidraget är att öka utbudet och tillgängligheten utifrån bibliotekslagen. Därför är det viktigt att insatserna utgår från den och gärna riktar sig till de prioriterade målgrupperna. Förklara gärna hur era insatser följer bibliotekslagen i ansökan.

Utgå från ­kommunens behov

Insatserna bör ha en grund i kommunens behov. Beskriv gärna hur er kommun ser ut just nu och förklara de behov ni har. Framför allt om förutsättningarna har ändrats mycket, som att många barnfamiljer har flyttat in eller kommunen tagit emot många nyanlända.

Tänk långsiktigt

Även om bidraget bara delas ut under tre år ser Kulturrådet gärna att projekten har ett långsiktigt syfte.

Behöver inte vara ett projekt

Till skillnad från många andra bidrag finns det inget krav på at de insatser ni söker pengar för är del av ett projekt. Det kan lika gärna vara en punktinsats, med ett långsiktigt mål, som att bygga om biblioteksrummet eller köpa in mer litteratur på andra språk.