De granskar den extrema litteraturen

22 maj 2015 • 2 min

Konferensen Readme i Lund på tisdag den 26 maj handlar om en av vår tids mest akuta samhällsfrågor – läsning....

anders-mildner kopiaKonferensen Readme i Lund på tisdag den 26 maj handlar om en av vår tids mest akuta samhällsfrågor – läsning.
– De flesta av de brännande, stora samhällsfrågorna går att koka ner till läsfrågor, säger moderatorn Anders Mildner, som också initiativtagare till Readme.

Readme riktar sig till dem som är intresserade av framtiden för skolan, biblioteken, forskningen och mediebranschen – det vill säga i princip alla.

– När vi pratar om läsning pratar vi om vilket samhälle vi vill ha och om människors möjlighet att forma sina liv och framtid, säger Anders Mildner. Men det handlar också om vilket samhälle vi får om vi går mot ett delat och segregerat klassamhälle.

Hittills har cirka 250 besökare anmält sig till konferensen, som arrangeras för andra året i rad, och en stor del av dem kommer från biblioteksfären.

Programmet har stor bredd, med punkter om mediekrisens konsekvenser för litteraturkritiken, (exempelvis ”Tre sätt som biblioteken kan fylla kritikerrollen”), men det som kan väcka särskild uppmärksamhet är ”Dålig litteratur: Extremisters läsvärldar”. Journalisten och författaren Annika Hamrud ska tala om ”Högerextremisternas läsvärldar”, forskaren och Mellanösternkännaren Rickard Lagervall, Lunds universitet, om ”Islamisternas läsvärldar” och journalisten och författaren Anna-Lena Lodenius om ”Vänsterextremisternas läsvärldar”.

– Det är ganska tydligt att vi går mot en värld där olika grupper håller fast i sin alldeles speciella syn på vad sanning är, säger Anders Mildner. Resultatet är en ökad polarisering mellan olika gruppers bilder av sanning och verklighet. Jag tror att vi måste ge oss in i de här världarna lite djupare för att förstå varför de är attraktiva.

En annan punkt, med anknytning till ”litteraturkritikens död” är ”Vem tipsar barnen om litteratur idag – och hur gjorde vi det förr?” med Boktipset-”legenden” från Sveriges Television, Stefan Mählqvist, som gjorde boktips i TV mellan 1976 och 1988.

– Om vi nu tycker att läsning är viktig, varför har vi inga program i dag där vi tipsar barn om böcker? säger Anders Mildner, och berättar det fortfarande kommer fram entusiastiska tittare till Stefan Mählqvist som vill tacka för vad boktipsen har betytt för dem.

Vad gäller läsning och bibliotek tar Anders Mildner upp tänkbara konsekvenser av att allt färre söker sig till de fysiska folkbiblioteken.

– I och med att besöken generellt sätt minskar kraftigt kan en ny politik vänta runt hörnet. Biblioteken befinner sig i något slags valsituation: ska de försöka få dit besökarna för att säkra sin fortlevnad, visa bra siffror och utvecklas mer mot kulturhus och en verksamhet, som kanske inte längre handlar om böcker?

En annan fråga på Readme:s program är utvecklingen mot att allt mer information överförs med ljud: röststyrda telefoner, bilar och klockor, och så poddexplosionen. Bland annat presenteras ett program som gör ljud sökbart, alltså att det går att textsöka i poddar och radioprogram.