”Debatten väcker min kamplust”

8 jan 2018 • 2 min

Boken Biblioteken och juridiken kom ut första gången 2005. Arbetet med nyutgåvan blev mer omfattande än författaren Susanna Broms trodde. ”Allt har förändrats sedan dess.”

Susanna Broms bok kom ursprungligen ut 2005. Nu finns den i reviderad nyutgåva. Foto: Privat

Susanna Broms – tidigare verksjurist på KB, nu kansliråd på näringsdepartementet – är aktuell med nyutgåvan av boken Biblioteken och juridiken (Studentlitteratur) som ursprungligen gavs ut 2005.

Vad har hänt under de tolv år som gått?

– Inget har hänt med grundläggande bestämmelser som rör avtalsrätt, offentlighet och sekretess, men i övrigt är allt förändrat; ny bibliotekslag, ny offentlighets- och sekretesslag och dessutom har en del lagstiftning försvunnit.

Är det svårare att vara bibliotekarie 2017 än 2005?

– Det tror jag. Människor tar sig ofta rätt att framföra synpunkter på sätt som inte alltid är så sakliga, och de utsätter andra för lättare eller grövre hotelser. De senaste årens debatt har väckt min kamplust; det borde finnas någon som gjuter mod och styrka i alla fantastiska bibliotekarier. Mycket tjafs beror på att biblioteken inte har tänkt till i förväg, det behövs tydliga bestämmelser, ordning och reda.

Du syftar till exempel på att ha policys kring inköp?

– Ja. Biblioteken och huvudmännen måste förstå att det inte kan överlåtas på den enskilde bibliotekarien att avgöra urval och stå inför en ilsken allmänhet. Det är den situationen som gör att man ibland fallit till föga och sagt ”okej vi köper väl in den där boken så det inte blir bråk”. Biblioteken – och framför allt gäller det förstås cheferna – måste bestämma sig för vad de tycker är rätt och vad de tycker är fel, och stå för det. Jag kan sakna att man inte är mer rakryggade.

Vilket juridiskt råd har du till bibliotekarier och chefer?

– Viktigast är att upprätthålla en god juridisk standard, att inte slira och runda i kurvorna. Därför är det bra att man har regler. Om man hamnar i en knepig sits så kan man hålla sig till dem, alternativt veta vad som händer om man inte följer dem.