Det händer på biblioteken – nedslag

8 aug 2012 • 2 min

Höstens aktiviteter drar igång med stormsteg. Bok & Bibliotek är förstås ett stort evenemang men det händer mycket annat också innan dess. Ett litet axplock av vad som är på gång.En inspirationsdag kring biblioteksrummet – kan det vara något? Ja, tanken är i alla fall att 250 biblioteksanställda ska inspireras till stordåd i en storföreläsning – om biblioteksrummet som äger rum i Västerås och inom ramen för kompetensutvecklingsprojektet Kompobib 2020.

”Biblioteksrummet – från småfix till total make over” utlovar en dag med internationella utblickar från Holland och Danmark med t ex Rosan Bosch, som också deltog på ett uppskattat seminarium på Svensk Biblioteksförenings Biblioteksdagar i våras, och Tor Svae som bl a gestaltat sagotorget på Junibacken i Stockholm.

Seminariet vänder sig till en specialintresserad målgrupp inom ramen för Kompobib – ett kompetensutvecklingsprojekt som finansieras av Europeiska Socialfonden (ESF). Det sträcker sig över Sörmlands, Västmanlands och Örebro län och berör närmare 500 biblioteksanställda på kommunernas folkbibliotek, sjukhusbibliotek och gymnasiebibliotek. Kompetensområdet biblioteksrummet ligger etta på topp-tio-listan över fortbildning som biblioteken önskat inom Kompobib 2020.

Storföreläsningen äger rum den 30 augusti i Aros Congresscentrum i Västerås.

I Göteborg genomförs en stor Sommarbokskonferens den 12 september.

Sommarboken är ett projekt som drivs av Kultur i Väst med stöd från Kulturrådet och pågår mellan den 15 juni och 15 augusti. Sommarboken har, enligt projektledare Sara Sivre till stor del utgått från Svensk Biblioteksförenings studie Barn berättar, och vänder sig till alla barn mellan åtta och tolv år. Fem pilotbibliotek deltar: Angered, Alingsås, Lindome, Munkedal och Tibro.

Projektet går ut på att de barn som vill vara med tar sig till sitt bibliotek där de får en specialgjord låda som de får fylla med lånade böcker – så många de vill. Med sig får de även ett skrivhäfte där de kan rita eller skriva om böckerna eller om sig själva.

Projektet har även en hemsida www.sommarboken.se kopplad till Barnens bibliotek. Där återfinns lästips, tävlingar och information från deltagande bibliotek.

På Sommarbokskonferensen den 12 september kommer pilotbiblioteken att presentera och utvärdera hur projektet förlöpt hos dem. Fokus kommer att ligga på det kollegiala utbytet barnbibliotekarier emellan.

Mer om projektet och konferensen kan på man läsa på:

www.barnensbibliotek.se/Sommarboken

eller

www.kulturivast.se/litteratur/sommarboken

Från Stockholmflaggar man lite extra för Stockholm Zombie Week som utgår från PUNKTmedis 22-27 augusti.

Zombie Strindberg. Bild Jimmy Wallin

Här kan man passa på och bonda lite extra med levande döda och den givna höjdpunkten torde förstås vara The Zombie walk där de levande döda intar Stockholms gator lördagen den 25 augusti för att från Bofills båge hasa sig till Observatorielunden. Övrigt ur programmet: blodkok med experter från Zombie week, överlevnadskurs (hur man överlever en zombieattack), möte med författaren Nene Ormes som berättar om sin senaste roman Särskild, fortsättningen på den urbana fantasy-romanen Udda verklighet. Den utspelar sig i Malmös andra värld och ”skildrar vår nutida verklighet, fastän mer fantastisk.”

Mer om plats, tider och programpunkter kan man läsa på