Digitaliserade dagstidningar sprids

20 sep 2018 • 2 min

Vill du veta vad tidningarna skrev om din mormors bergsklättring? Eller hur bokbålen i Nazityskland skildrades medan de skedde? Från nästa år kan folkbiblioteken ge tillgång till KB:s digitaliserade dagstidningar.

Svenska_dagstidningar
I tjänsten Svenska Dagstidningar finns cirka 400 tidningstitlar. Foto: Kungliga biblioteket.

”Svenska dagstidningar” kallas den tjänst som Kungliga biblioteket nu erbjuder landets folkbibliotek, universitets- och högskolebibliotek och Riksarkivet. Den innehåller tidningar från 1645 till 2018, varav ett tiotal titlar finns i fulltext från publiceringsstarten till i dag, däribland Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Expressen. Sammantaget drygt 20 miljoner tidningssidor.

Från början var det enda sättet att använda databasen att bege sig till Kungliga bibliotekets källare i Humlegården i Stockholm. Sedan 2017 har tjänsten även funnits på 16 universitets- och högskolebibliotek. Och nu kan den alltså bli tillgänglig för biblioteksanvändare också på andra håll.

Tjänsten ersätter de gamla mikrofilmsarkiven och skillnaderna i sökmöjligheter är förstås enorm. Här kan användaren fritextsöka på allt från vävstolsfabrikat till myggarter, eller undersöka förekomsten av prepositioner utan att behöva känna till vare sig rubriker eller publiceringsdatum.

– Tidningsmaterialet är en fantastisk källa till vår gemensamma historia och samtid, säger Kungliga bibliotekets projektledare Heidi Rosen. Stort som smått finns beskrivet, från världspolitiska händelser till skolmatsedlar. Och så klart ur olika vinklar och politisk åskådning. Tidningsmaterial är ett av Kungliga bibliotekets populäraste material och jag skulle vilja påstå att det finns något för alla användare i tidningsmaterialet.

Heidi Rosen tror att viljan hos folkbiblioteken att ansluta sig är stor.

– Tjänsten är mycket populär på KB och på de lärosäten som redan anslutit sig. Folkbibliotekens användare skulle gagnas mycket av att på ett lätt sätt kunna ta del av sin lokalpress, både historisk och nutida. Men som fallet är med många andra tjänster, tillkommer en kostnad även för tidningstjänsten, i det här fallet en licenskostnad som går oavkortat till upphovsrättsorganisationen.

Biblioteken får betala en licenskostnad per ansluten terminal om 2 425 kronor i månaden, som går till upphovsrättsorganisationen. För den kostnaden kan sedan alla användare söka artiklar, spara, skriva ut och kopiera.