Efter upproret: Nu öppnar de ett eget bibliotek

20 apr 2017 • 2 min

I kväll avslutas pjäsen "Det som är vårt" om biblioteksupproret i Ramsberg där invånarna gömde alla böcker när biblioteket skulle läggas ner. ”När vi fick höra att de skulle göra en pjäs om oss trodde vi inte det var sant, det har varit helt overkligt”, säger Britt-Marie Olsson.

Veronica Björnstrand, Isabelle Moreau, Maria Simonsson i pjäsen Det som är vårt. Foto: Kicki Nilsson/ICON Photography
Veronica Björnstrand, Isabelle Moreau, Maria Simonsson i pjäsen ”Det som är vårt”. Foto: Kicki Nilsson/ICON Photography

Våren 2015 beslutade Lindesbergs kommun att biblioteket i Ramsberg skulle läggas ner. Men byborna i den lilla orten gjorde uppror och dagen innan alla 4 700 böcker skulle bort plockades de istället ner i kartonger och gömdes i en hemlig lokal.

– Bibliotekarien var tidigare här två dagar i veckan och tanken var nu att hon skulle ersättas av en bokbuss som kom två gånger i månaden. Det är en väldig skillnad i öppethållande, säger Britt-Marie Olsson som är engagerad i gruppen Bibliotekets vänner som kämpat för bibliotekets överlevnad.

Bybornas uppror har inspirerat dramaturgen Anders Duus som skrivit pjäsen Det som är vårt som spelats på Örebro länsteater under våren.

Pjäsen handlar om ett antal människor i ett fiktivt samhälle någonstans i Örebro län. Här har det mesta av välfärden försvunnit under de senaste 20 åren, men det finns fortfarande en biblioteksfilial.

– Karaktärerna brottas med sina egna problem när de nås av beskedet att biblioteket ska stänga ner. Då tömmer de hela biblioteket och gömmer böckerna. Det är en ömsint och mänsklig story om några personer som blir aktivister, säger Anders Duus.

Bokhyllorna är åter fyllda av böcker. Foto: Britt-Marie Olsson

I kväll avslutas spelperioden med en reading i Ramsberg.

– När vi först fick höra att de skulle göra en pjäs om oss trodde vi inte det var sant. Men sedan kom hela ensemblen hit och vi fick komma på premiären i Örebro. Det var så stort att se affischen i foajén, jag blir rörd när jag tänker på det, säger Britt-Marie Olsson.

Biblioteket i Ramsberg finns inte längre kvar. I alla fall inte på samma sätt som förut. Numera kallas den gamla lokalen för kulturcentrum. Första april i år packades alla böcker åter upp på hyllorna och ett block har lagts fram, här får ortsborna skriva upp vilka böcker de lånar. Men Bibliotekets vänner kämpar med att få in nya böcker, och den nöten är ännu inte knäckt.