Elibaffären väcker frågor

20 mar 2015 • < 1 min

Bibliotekens e-boksdistributör Elib har köpts av it-företaget Axiell Group. I går skrev Axiell Group på kontraktet och blir därmed 70-procentig ägare i Elib. Bonnierförlagen, Norstedts, Natur & Kultur och Piratförlaget behåller 30 procent av ägandet. Men vad betyder affären för biblioteken? Twittra med Biblioteksbladet under hashtaggen #elib.

Carl Hamilton, styrelseordförande i Elib och Piratförlaget, säger till Svensk Bokhandel att med den här lösningen är ”alla nöjda”. Enligt Carl Hamilton har det funnits ”nyansskillnader” vad gäller engagemanget i Elib bland de fyra ägarförlagen. En ny ägare ska ha varit ”eftersträvansvärt” och enligt Carl Hamilton är Axiell en lämplig ägare, eftersom företaget är inriktat på att hantera stora it-system.

Axiell Group har sitt huvudkontor i Lund och arbetar med it-lösningar och digital infrastruktur för bland annat bibliotek, skolor och museer. 2013 gjorde företaget bibliotekssatsningen Atingo och levererar i dag e-böcker till biblioteken.

Enligt koncernchefen och vd:n Joel Sommerfeldt har Axiell Group betalat ”jävligt bra” för Elib och Carl Hamilton ser företagets storlek som en fördel, ”inte minst på biblioteksmarknaden”.

Carl Hamilton säger till Svensk Bokhandel att Axiell Groups köp och strategier kan leda till ”en revolution inom den digitala biblioteksutlåningen”.

Exakt vad affären betyder för biblioteken har hittills inte framgått.

Redaktionen för Biblioteksbladet har i sociala medier noterat att Elib-affären redan väckt frågor om konsekvenserna för biblioteken som medspelare, motparter och kunder. Vad finns det för risker och fördelar med köpet?

Twittra under hashtaggen #elib och diskutera.