Expressens ledare: Politikerna fegar ur

1 jun 2015 • < 1 min

På flera ställen höjs röster om stöket på biblioteken. Den här gången är det ledarredaktionen på Expressen som ryter till....

ExpressenPå flera ställen höjs röster om stöket på biblioteken. Den här gången är det ledarredaktionen på Expressen som ryter till. Sätt åt dem som sabbar biblioteken, skriver de.

Biblioteksbladet har under den senaste tiden rapporterat om den stökiga situationen på olika bibliotek. Vårgårda bibliotek, Stadsbiblioteket i Norrköping, Hässelby villastads bibliotek och Kumla bibliotek, för att nämna några som haft problem med stökiga ungdomar och vuxna.

Expressens ledarredaktion tycker inte att det räcker med de åtgärder som satts in, ”här måste vuxenvärlden dra en gräns i sanden.” I texten skriver skribenterna att politikerna borde ta itu med problemen istället för som nu, fega ur.

”Det måste bli följdverkningar för personer som ägnar sig åt hot och vandalism, även rättsliga om det finns fog för det. Eftergivenhet är inte bra för bråkmakarna, för samhället eller för skatteviljan, som är en förutsättning för både bibliotek och ungdomslokaler,” skriver de.

De menar att det är dags för samhället att sätta ner foten och att stökigheten på biblioteket i Hässelby villastad inte beror på avsaknaden av lokal med kaffehörna.

”Mjuka åtgärder har förvisso sin plats bland ordningsskapande åtgärder. Men här träder bilden fram, som så ofta, av en vuxenvärld som delar ut godismutor för att den är för feg för att sätta gränser.”