Fira Världsbokdagen med buller och bång

21 apr 2015 • < 1 min

Världsbokdagen fyller 20 år den 23 april, något som stadsbiblioteket i Södertälje ska fira stort. En viktig dag för dem...

balloons-25737_1280Världsbokdagen fyller 20 år den 23 april, något som stadsbiblioteket i Södertälje ska fira stort. En viktig dag för dem som arbetar på bibliotek, säger programansvarig, Maud Nilsson Möller, till lt.se.

Världsbokdagen har funnits sedan 1995 då den instiftades av Unesco, (Förenta nationernas organisation för utbildning, vetenskap och kultur). Syftet med dagen är att uppmärksamma boken och upphovsrätten. Och i år är det alltså för 20:e gången som dagen firas.

På stadsbiblioteket Luna i Södertälje firas dagen med mingel till pianomusik och försäljning av böcker för en krona styck. Framåt kvällen finns det möjlighet att vara med i en öppen skrivarverkstad för vuxna tillsammans med skribenten Ingrid Sjökvist. Ett bra tillfälle att plocka fram sina halvfärdiga alster ur skrivbordslådan, enligt Maud Nilsson Möller.

Även på andra platser ska Världsbokdagen firas. I Sigtuna öppnar bokkiosken för säsongen, Sigtunas minsta bibliotek som ryms i en gammal telefonkiosk. Under hela veckan delar landets bokhandlare ut 25 000 gratisböcker till barn i första klass för att uppmärksamma Världsbokdagen och Världsbokveckan som pågår mellan 20 och 26 april.

– Att inspirera till läsning bland barn och unga är ett viktigt område som vi arbetar långsiktigt med. Därför är det extra glädjande att hela bokhandeln enas i denna viktiga fråga och gör en gemensam insats för att belysa vikten av läsning för barn och unga, säger Cecilia Helsing, marknadschef Akademibokhandeln, i ett pressmeddelande.

Hur firar du Världsbokdagen? Dela med dig #världsbokdagen

1. På stadsbiblioteket i Gävle där det är program hela dagen. Viveka Sjögren och elever från Solängsskolan kommer. Ola Larsmo kommer. Det kommer att sitta läsinspirerande personer i vårt skyltfönster hela dagen och mycket mer.