Förbjudna böcker eller sådana som utmanar

16 aug 2012 • 3 min

Paradoxalt nog är internet är den senaste i raden av företeelser som hotar den intellektuella friheten. Det slogs fast mer än en gång under IFLAs konferens i Helsingfors. Biblioteksinnehåll hotas, plockas bort eller censureras helt enkelt. Internetsajter som blockeras med hjälp av filter är ett växande fenomen på de amerikanska biblioteken, menar Barbara Jones som arbetar på American library Associations, ALAs, avdelning för immateriell frihet.

Under FAIFEs stora seminarium på IFLA i Helsingfors presenterade hon bl a arbetet med den s k Banned Books Week som just i år firar 30 år. Inför den sammanställs varje år en lista över de tio mest utmanade/hotade böcker för att informera allmänheten om censur på bibliotek och skolor. ALA fördömer censur och arbetar för att säkerställa fri tillgång till information.

En utmaning eller ett hot i det här sammanhanget definieras som en formell, skriftlig reklamation till ett bibliotek eller en skola där man begär att material ska tas bort på grund av innehåll eller lämplighet. Antalet utmaningar speglar bara tillbud som rapporterats. ALA uppskattar att det för varje rapporterat tillbud går fyra eller fem som aldrig rapporteras.

I BBL nr 4/2012 presenterade vi ALA:s tio i topp-lista över de böcker som oftast var föremål för allmänhetens iver att förbjuda på bibliotekens hyllor år 2011.

Men det skadar inte med en påminnelse – läs och häpna:

Tio- i- topplistan med (med motivering):

1.ttyl, ttfn, l8r, g8r (serie) av Lauren Myracle: ”anstötligt språk, religiös ståndpunkt, sexuell frispråkighet, olämplig för åldersgrupp”.

2. The Color of Earth (serie) av Kim Dong Hwa: ”nakenhet, sexualundervisning, sexuell frispråkighet, olämplig för åldersgrupp”.

3.The Hunger Games, trilogi av Suzanne Collins: ”anti familj och etniska grupper, okänslighet, anstötligt språk, ockultism/satanism, våld”.

4. My Mom’s Having A Baby! A Kid’s Month-by-Month Guide to Pregnancy av Dori Hillestad Butler: ”nakenhet, sexualundervisning, sexuell frispråkighet, olämplig för åldersgrupp”.

5. The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian av Sherman Alexie: ”olämpligt språk, rasism, religiösa skäl, sexuell frispråkighet, olämplig för åldersgrupp”.

6. Alice (serie) av Phyllis Reynolds Naylor: ”nakenhet, olämpligt språk, religiösa skäl”.

7. Brave New World, av Aldous Huxley: ”okänslighet, nakenhet, rasism, religiös ståndpunkt, sexuell frispråkighet”.

8. What My Mother Doesn’t Know, av Sonya Sones: ”nakenhet, anstötligt språk, sexuell frispråkighet”.

9. Gossip Girl (serie) av Cecily Von Ziegesar: ”droger, anstötligt språk, sexuell frispråkighet”.

10. To Kill a Mockingbird av Harper Lee: ”anstötligt språk, rasism”.

En fråga som Barbara Jones och hennes kollegor får är varför USA har så många böcker som människor vill förbjuda. Och med utgångspunkt från listan ovan finns det väl egentligen inget bra svar på det. Det mest oskyldiga tycks provocera. Det man dock kan konstatera är att den regionala och lokala autonomin är stark i USA och att skol- eller bibliotekspersonal kan vara ganska ensamma i sin utsatthet för påtryckningar från arga föräldrar eller andra som vill rensa i bibliotekens hyllor.

Inför varje års lista samlar ALAs avdelning för immateriell frihet in rapporterade tillbud från hela landet. Det sker konfidentiellt.

– För att in i det längsta hålla kvar böckerna på bibliotekshyllorna jobbar vi hellre i det tysta än via media, menar Barbara Jones.

Den årliga sk Banned Books Week går av stapeln sista veckan i september. Då firar man friheten att läsa utan restriktioner och förbud samt påminns om vikten av konstitutionens första tillägg i Bill of Rights (medborgerliga och mänskliga rättigheter) genom att bl a läsa högt ur de böcker som utmanats under året.

1. Nu ska man kanske inte sätta sig alltför bekvämt på sina höga hästar (”höhöhö, USA höhö”). Det är ju kristallklart att bibliotekspersonalens personliga preferenser är det som avspeglas i bokbeståndet. Feministisk litteratur t.ex. köps in i mängder, medan t.ex. främlingskitisk icke.
    Varför?
    Jo, feminism är ”rätt”, främlingskritik ”fel”. Budskapet är att mn får hata, men det är viktigt att hata rätt.

Att bibliotekspersonalen sedan stödjer sig på diverse högtravande proklamationer fritar naturligtvis inte dem ifrån ansvar; på 1800-talet stödde man sig på Bibeln med samma argument som på t.ex. FN i dag.

Det enda rakryggade är naturligtvis att ta in material som man även finner betänkligt, och låter LÄSAREN avgöra värdet. Men eftersom man inte litar på sina läsare/medmänniskor, så låter man bli. ”Folk är ju så dumma – tänk om dom tycker fel”.

Ändå: ärlighet varar längst.

”De flesta bibliotek har en mediapolicy, med liknande formulering ”Biblioteket stödjer sig på Bibliotekslagen, FN: s förklaring om de mänskliga rättigheterna och på lagen om hets mot folkgrupp. Därför avstår stadsbiblioteket från media som avsiktligt förvränger fakta eller propagerar för rasdiskriminering eller förföljelse på grundval av nationalitet, religion, kön, funktionshinder eller etniskt ursprung” (ur Göteborgs Stadsbiblioteks principer för medieurval, som inte gick att hitta på nätet, men dock visade sig existera).”

2. ”Förbjudna böcker” står det i rubriken. ”En utmaning eller ett hot i det här sammanhanget definieras som en formell, skriftlig reklamation till ett bibliotek eller en skola där man begär att material ska tas bort på grund av innehåll eller lämplighet.” står det i texten.
    Har biblioteken i något fall plockat bort dessa böcker från hyllorna?