FP kräver att Stockholms bibliotek värnas

3 jun 2015 • 2 min

Folkpartisten Hanna Gerdes, kräver i ett debattinlägg att Stockholms stad omedelbart börjar aktivt arbeta för att freda biblioteken. Det kan...

hanna665Folkpartisten Hanna Gerdes, kräver i ett debattinlägg att Stockholms stad omedelbart börjar aktivt arbeta för att freda biblioteken. Det kan inte enligt Hanan Gerdes vara besökarna som får anpassa sig, genom ändrade öppettider, när stökiga gäng tar över folkbibliotek i staden.

Diskussionen om hur Stockholms stadsbibliotek ska hantera stöket på folkbiblioteken fortsätter – och engagerar.

Efter att biblioteket i Hässelby villastad tvingats till ändrade öppettider, på grund av ett större gäng stökiga killar i upp till 25 års ålder, har frågan om bråken och problemen blivit allt mer aktuell.

Folkpartisten Hanna Gerdes, ledamot i kulturnämnden, kräver nu i ett debattinlägg att Stockholms stad ”omedelbart” utreder vilka åtgärder som behövs för att det ska vara lugnt på biblioteken. Staden ska arbeta aktivt för att ”freda biblioteken” från ordningsproblem.

Enligt Hanna Gerdes är det oacceptabelt att besökarna på folkbibliotek får tar smällen – genom stängda bibliotek – när ungdomsgrupper beter sig illa. Hanna Gerdes hävdar också att bibliotekarier inte ska ”behöva agera väktare” utan biblioteken ”måste få hjälp att upprätthålla ordningen”.

Folkbiblioteken är enligt Hanna Gerdes ”ett epicentrum för kunskap och demokrati”, ”ett vardagsrum där kommuninvånare, civilsamhälle, näringsliv och offentlig verksamhet möts” och just för att de är så viktiga måste biblioteken ”värnas”. Alla måste känna sig trygga på ett bibliotek, enligt Hanna Gerdes, och det är ”var och ens ansvar att bidra till en miljö där vi alla kan vistas”.

Hanna Gerdes anser också att när bibliotek blir ”forum för stök och bråk är det givetvis ofta ett uttryck för något större”. Stöket är ofta ”ett symptom” och det är ”oroväckande när relativisering sker av fattade beslut, stök och trakasserier med hänvisning till att det skett i ytterstaden.”

Läs hela inlägget här:

Gerdes (FP): Bibliotekarier ska inte behöva agera väktare