Frescatibiblioteket äntligen klart

20 feb 2015 • 2 min

Hundratals studenter kom till det öppna huset för att titta på Stockholms universitets nya lokaler. Foto: Lilian Fernandez Hall

Efter ett år och ett halvt års ombyggnad är Stockholms universitetsbibliotek återinvigt. Under torsdagens öppet hus var det framför allt hundratals studenter som tog chansen att se sig om i de nyrenoverade lokalerna. Den vanligaste frågan var inte oväntat: ”Hur har biblioteket blivit bättre för oss?”.

– Svaret är förstås att vi har fler läsplatser och fler och modernare grupprum, med bättre och snabbare teknik, säger Lilian Fernandez Hall, informatör och samordnare på Stockholms universitetsbibliotek.

Från och med nu finns det 1 400 sittplatser och över 1 000 arbetsplatser i biblioteket. Möbler och mattor är utbytta och även ventilationen har förbättrats.

– Studenterna är glada över att ombyggnaden äntligen är klar. De allra flesta har visat stor förståelse under renoveringen, även om det ibland har varit besvärligt, säger Lilian Fernandez Hall.

”Äntligen!” kan sägas vara en sammanfattning av reaktionerna vid själva invigningen i onsdags. Överbibliotekarie Wilhelm Widmark utbrast just i ett ”Äntligen!”, då de renoverade lokalerna numera innebär att biblioteket är anpassat efter 2015 års krav på teknik och tillgänglighet.

Överbibliotekarien Wilhelm Widmark. Foto: Lilian Fernandez Hall

Under det öppna huset kunde besökarna även svara på en frågesport, med frågor om vilken arkitekt som en gång ritat biblioteket (Ralph Erskine) och när det invigdes (1983).

Stockholms universitetsbibliotek är ett av landets största forskningsbibliotek och har i genomsnitt 3 000 besökare per dag eller sammanlagt 1,8 miljoner besökare per år.

Själva biblioteksbyggnaden har från och med februari bytt namn till Frescatibiblioteket.