Rinkeby årets mångspråkiga bibliotek

24 apr 2015 • < 1 min

Rinkeby bibliotek har utsetts till 2015 års mångspråkiga bibliotek. Enligt motiveringen är biblioteket ”ett friskt pumpande hjärta i lokalsamhället”. Dessutom...

etwis7xpeop9ddiwxeecRinkeby bibliotek har utsetts till 2015 års mångspråkiga bibliotek. Enligt motiveringen är biblioteket ”ett friskt pumpande hjärta i lokalsamhället”.

Dessutom har eldsjälarna bakom verksamheten ”satt Rinkeby på kartan till och med för Nobelpristagare, men ännu viktigare är alla de barn som på biblioteket får mod att uttrycka sig.” Beskedet togs emot med jubel:

– Jättekul! Arbetsgruppen gör ett strålande jobb varje dag, säger Britta Palm, enhetschef för Rinkeby och Tensta bibliotek, i ett pressmeddelande.

Tolv bibliotek var nominerade och i juryn ingår representanter från Bibliotek Botkyrka, Internationella biblioteket, Kungliga biblioteket och Svensk Biblioteksförening

Priset delas ut till ett bibliotek som på ett ”bra sätt har utvecklat mångspråkig biblioteksverksamhet i nya riktningar”. Rinkeby bibliotek har sagostunder på arabiska, svenska och somali och fungerar som ett kultur- och informationscentrum, på en plats där cirka 90 procent av de boende har utländsk bakgrund.

– En mångfald av språk och uttryck är en rikedom i ett samhälle, säger Katti Hoflin, Stockholms stadsbibliotekarie i ett uttalande. Och jag är så stolt över det arbete som bedrivs dagligen i Rinkeby bibliotek! Det berikar oss alla.

Varje år bjuds Nobelpristagaren i litteratur in till Rinkeby bibliotek, ett besök där pristagaren tar del av ett program skapat av elever från Bredbyskolan och Rinkebyskolan i samarbete med författaren Gunilla Lundgren.

Tidigare pristagare är Fisksätra bibliotek (2011) och Öxnehaga bibliotek (2013).