"Jag lackar ur när bibliotek läggs ner"

17 sep 2020 • 2 min

Regissören Alexander Mørk-Eidem låter sex bibliotekarier gestalta Frans G Bengtssons klassiska vikingaepos Röde Orm. Premiären på Dramaten ställdes in i våras och äger istället rum 4 oktober.

Röde Orm har premiär på Dramaten i Stockholm den 4 oktober.

Varför ville du dramatisera Röde Orm?

– Ibland gör man pjäser för att de har ett viktigt tema eller någon form av existentiell intressant problematik. Nu var jag sugen på att ha lite kul. Som barn lånade jag extremt mycket böcker på biblioteket, som låg i ett litet skyddsrum och hade öppet två timmar varje tisdagskväll. Jag tyckte extra mycket om Röde Orm, och jag rev faktiskt bort den lilla lappen och snodde den. Det är samma exemplar som jag har hemma fortfarande.

Du vill reclaima vikingatiden, vad menar du med det?

– Hela den delen av vår historia har tagits gisslan av nationalistiska och högerpopulistiska strömningar. Jag vill gärna ta tillbaka den, men i och med att vi är på ett bibliotek gör vi det inte med hjälmar och svärd. Vi hamnar på den humoristiska sidan allt som oftast, snarare än i hyllningar av den starka, blonda och skäggiga mannen.

Varför valde du biblioteket som ram för berättelsen?

– Röde Orm är hyfsat omöjlig att göra på en scen eftersom det är en episk berättelse som förflyttar sig i tid och rum och har alldeles för många rollfigurer för att kunna berättas effektivt. Jag försökte lösa problemet genom att hoppa tillbaka till biblioteket där jag en gång hittade boken. Då blev det kul att tänka på de här sex bibliotekarierna som möts efter stängning för att lajva en bok medan de dricker vin och äter chips. Det är något roligt som uppstår i friktionen mellan det blodiga vikingaeposet och det torftiga i de vanliga människorna som utan speciellt bra hjälpmedel ska försöka att gestalta det.

Hur ser du på bibliotekens betydelse för samhället i dag?

– Vi kunde ha valt att vara på en bensinmack, eller var som helst egentligen, men för mig har biblioteket varit extremt viktigt under hela min uppväxt och studietid. Jag lackar ur när bibliotek läggs ner eller blir ekonomiskt ifrågasatta. Föreställningen är ett slags tummen upp till hela biblioteksverksamheten.

Intervjun gjordes i våras inför premiären som ställdes in på grund av pandemin. Nytt premiärdatum är 4 oktober, skriver Dramaten i ett pressmeddelande. I rollerna syns Emma Broomé, Andreas T Olsson, Gerhard Hoberstorfer, Hulda Lind Jóhannsdóttir, Karin Franz Körlof och Lennart Jähkel.