KB fick uppdraget – som väntat

11 jun 2015 • < 1 min

Regeringen ger Kungliga biblioteket uppdraget att ta fram förslag på en nationell biblioteksstrategi. Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke förklarar...

ABK riksbiblRegeringen ger Kungliga biblioteket uppdraget att ta fram förslag på en nationell biblioteksstrategi. Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke förklarar att ”den senaste tidens debatt om biblioteken belyser även behovet av en nationell biblioteksstrategi”.

Den nationella biblioteksstrategin ska enligt regeringen ”bygga på långsiktig vilja att behålla och utveckla biblioteksverksamheten” och i år avsätts fem miljoner kronor. Från och med 2016, fram till och med 2018, ligger anslaget på sex miljoner kronor om året.

I en kommentar säger riksbibliotekarie Gunilla Herdenberg att ”det är mycket glädjande att regeringen tydligt betonar bibliotekens betydelse för samhällsutvecklingen. Vi kommer från KB:s sida att genomföra strategiarbetet i nära samverkan med hela bibliotekssektorn och berörda myndigheter.”

Kungliga biblioteket, KB, ska lägga fram förslag på långsiktiga mål och strategier, som ska utveckla ”samverkan och kvalitetsutveckling i hela det allmänna biblioteksväsendet”. Regeringen vill också att KB granskar hur det är att vara bibliotekarie i dag, vilken roll biblioteken har för ett flertal stora frågor, som att främja litteraturens ställning, det demokratiska samtalet, den fria åsiktsbildningen och förmågan till kritisk analys och källkritik.

KB ska även analysera vad som krävs för att skolbiblioteken i ännu högre utsträckning ska främja barns språkutveckling och locka till läsning. I uppdraget ingår också att KB ska fortsätta med att göra e-böcker tillgängliga, via den nationella katalogen Libris.

Uppdraget ska slutredovisas senast den 1 mars 2019.

Kungliga biblioteket är en statlig myndighet och Sveriges nationalbibliotek.