Knäck koden med Karin

16 jun 2016 • 2 min

I höst startar UR en serie om programmering för barn. Läraren och eldsjälen Karin Nygårds spelar huvudrollen.  Programledaren Karin Nygårds...

Tam, Måns och Selma medverkar i UR:s ”Programmera mera”, tillsammans med programledaren Karin Nygårds. Foto: Erik Amkoff/UR

Programledaren Karin Nygårds ger kameran en busig blick.

– I dag finns det faktiskt små datorer i väldigt många av våra saker.

Hon står i studion och spelar in teveserien Programmera mera som har premiär i höst. Den riktar sig till nioåringar och målet är att ge grundläggande kunskap om programmering. Ett ämne som Karin Nygårds i sin roll som svensklärare slagits för att få in på schemat.

– Klyftan växer mellan det fåtal som förstår den digitala världen och den stora majoriteten som inte kan fatta bra digitala beslut. Det kan vara vilka program som är trovärdiga eller hur de kan skydda sig på nätet. För att vara fullgoda demokratiska deltagare idag måste vi ha digital kompetens.

För fyra år sedan led Karin Nygårds av teknikskräck. Men efter en kurs i programmering vände det. Idag går hon på workshops och kryptopartyn där datorintresserade personer träffas och lär av varandra.

Där har hon mött många bibliotekarier.

– För vissa är biblioteket den enda plats där de har tillgång till dator och internet. En del har anledning att hålla sig dolda på nätet och då kan det vara viktigt för bibliotekarier att ha koll på kryptering och anonymitet.

Det digitala och det analoga möts när barnen Eli, Frank och Eliot får sätta ihop pärlhalsband efter givna mönster.

– Det handlar om att lära sig se mönstren och upprepa dem – att tänka logiskt, säger Karin Nygårds.

Till serien kommer det också att finnas handledning för lärare, extramaterial på webben och radioprogram.

Den som vill lära sig ännu mer om programmering kan bjuda in någon frivilligorganisation. Eller samla kollegorna för att titta på Youtubeklipp om olika verktyg och testa själva, tipsar Nygårds. En annan väg är att ordna en kurs i barnprogrammering. – Det finns enkla verktyg där allt du behöver är tillgång till wifi. Ordna ett biblioteksjam där besökarna tar med sina datorer, surfplattor eller mobiler och så lär ni er tillsammans.

I juni lämnar Skolverket sitt förslag till regeringen om att föra in programmering i läroplanen – något som Karin Nygårds kämpat för länge.

Text: Jennie Aquilonius