Koko vill vara allas karamell

4 nov 2016 • 2 min

Koko är ett nytt lekfullt magasin för barn och deras föräldrar. En sorts tidning som inte finns idag, säger grundaren Marie Birde.

kokoMagasinet är ett halvt kilo tungt, målgruppen bred och innehållet lite spretigt. Målgruppen är 6 till 13-åringar samt deras föräldrar. I första numret finns tips på hur man blir skrattig igen på urk-tråkiga dagar, sångtexter med ackord, intervjuer, recept och en utredande artikel om vad doft är för något.

Vissa känner till Marie Birde som chefredaktör för Darling, nät- och papperstidningen på 90-talet som vände sig till tjejer och smyglästes av killar. På samma sätt som Darling-redaktionen ville göra en tidning som de inte tyckte fanns, har Marie Birde och Koko-redaktionen velat göra ett magasin för barn som inte finns idag. En tidning som tar barnkultur på det allvar det förtjänar.

– Koko ska vara rolig, inte för präktig och inte för tråkig. Ett riktigt supermagasin som våra barn kan vara kreativa tillsammans med, säger Marie Birde.

Hur ska ni nå ut med ett magasin för barn, det låter jättesvårt?

– Jag tänker att det är jättelätt. Alla föräldrar önskar sig vettiga saker till sina barn som inte är skärm. Mina barn blir överlyckliga när de får en riktigt fin bok eller en fin bild, saker som man kan hålla i och tumma på. Unika och roliga saker hoppas jag har en livskraft som når långt.

Målgruppen känns ganska bred?

– Det är en jättebred målgrupp, ursvårt. Alla sidor är kanske inte för alla, men det är kanske mysigt att man kan smygkika på den andras sidor? Det som känns ungt kan vara kul även för en tolvåring, och en sexåring kanske blir jättepepp av att snegla på en mer avancerad värld.

Var det ett naturligt nästa steg för Darling-generationen, att göra en tidning för era barn?

– Alla som gillade Darling kommer nog gilla den här också. För mig är den här bredare, Darling var ju väldigt indie, alternativ och lite arg. Den här är bara glad, tillåtande och härlig. Såklart kan vi ta upp problem som barn har och som världen har, men den är ändå en karamell för livet, säger chefredaktör Marie Birde.

Koko utkommer med fyra nummer per år. Tanken är att ge ut magasinen inför loven, jul – påsk – sommar – höst.