Lugnet tillbaka på Hässelby-bibliotek

8 jun 2015 • < 1 min

”Lugnt, väldigt lugnt.” När Biblioteksbladet ringer det numera rikskända Hässelby villastads bibliotek, uppger personalen att vakt är på plats och...

”Lugnt, väldigt lugnt.”
När Biblioteksbladet ringer det numera rikskända Hässelby villastads bibliotek, uppger personalen att vakt är på plats och att det är ”lugnt, väldigt lugnt”. Från och med i dag har biblioteket återigen öppet på eftermiddagarna.

Det omtalade stöket på Stockholms-biblioteket verkat tillsvidare ha upphört. Ett gäng barn och unga män på upp till 25 års ålder har under en längre tid stört ordningen så pass allvarligt att biblioteket tvingats stänga på eftermiddagarna,

Men från och med måndag den 8 juni återgår Hässelby villastads bibliotek till sina ordinarie öppettider: två kvällar i veckan är biblioteket öppet till klockan 19.00.

I medierna, särskilt på twitter, har diskussionen kring orsakerna till stängningen och tänkbara åtgärder, lett till mycket intensiv debatt.

I dag i Sveriges Radios Studio Ett diskuterades situationen på Hässelbys villastads bibliotek, och i ett inslag berättar personalen att det störande gänget fått biblioteket att likna ”ett slagfält”, att ungdomarna ”började ta över biblioteket” och att personalen blivit orolig och upplevt situationen som obehaglig.

Vidtagna åtgärder inför återöppnandet av biblioteket är bland annat att en vakt ska vara på biblioteket på eftermiddagarna och att ett närmare samarbete med närpolisen ska dra igång.

Måndag den 22 juni övergår Hässelby villastads bibliotek till sommartider.