Makten över innehållet

2 sep 2013 • < 1 min

Att granska makten tillhör pressens viktigaste uppgifter. Att det kostar livet eller friheten för många journalister världen över rapporteras ständigt. Även i västvärlden, där fri information ska gälla, finns det fallgropar. Edward Snowden läckte information till Washington Post och The Guardian om den amerikanska säkerhetstjänstens NSA:s massiva övervakning av miljontals människors tele- och datatrafik, nationellt och internationellt, den mycket omskrivna s k Prism-skandalen. Snowden, är en hjälte för många, eftersom han stått upp för demokratiska ideal. Andra ser honom som en brottsling då han brutit mot USA:s lagar och därför riskerar fängelse där. The Guardian-journalisten Glenn Greenwald skriver nu en reportagebok som behandlar fallet. Den kommer ut nästa år. Fängelse riskerar också flera medarbetare inom Rupert Murdochs medieimperium, men som bekant av helt andra skäl. I somras avslöjade en inspelning från ett hemligt möte att Rupert Murdoch själv känt till att journalister på hans tidningar mutat både poliser och statliga tjänstemän i decennier. De anställda kände till att detta förväntades och nu känner de sig svikna.

Foto: Åsa Ekström