Malmö satsar på mellanåldern

7 jun 2012 • 2 min

På lördag öppnas Balagan på Malmö stadsbibliotek – en helt ny avdelning för barn i mellanåldern, dvs 9-12-åringar. Med hjälp...

Med hjälp av spetskompetens inom rumsdesign och med barn som rådgivare har biblioteket skapat en annorlunda miljö för olika former av berättande. Balagan är en 170 kvadratmeter stor lokal på biblioteket, utvecklad för att stimulera till berättande och berättelser i olika former, alltifrån böcker, datorspel, spel till bild- och textskapande. På avdelningen finns kojor, datorer och bokhyllor som går att klättra på, en himmels-ängoch en webb där barnen själv eller tillsammans med bibliotekarier kan skapa och mixa texter, bilder, filmer med mera. Med andra ord: både mys, rörelse och kreativt skapande.

Biblioteken har i alla tider arbetat med att förmedla färdiga berättelser och velat stimulera barns läsning. Barn använder helt naturligt olika kanaler för fakta och fiktion. Lika naturligt är det att biblioteket använder sig av och finns i dessa kanaler. Genom att ge barnen en möjlighet att utveckla sitt eget berättande, stärker de sitt språk och blir mer nyfikna och läsande människor, säger Elsebeth Tank, stadsbibliotekarie.

Storsatsningen Balagan är ett sätt att försöka ge plats åt och locka en åldergrupp som annars inte kommer till biblioteket i så stor utsträckning. Med Balagan vill biblioteket ge 9-12-åringarna en egen plats där de kan känna sig välkomna, utan stress och krav, samtidigt som de kan utveckla sina intressen, menar bl a projektledare Andreas Ingefjord.

Balagan har utvecklats av två barnkulturdesigner, Eva-Johanna Sandberg och Sara Stiber. Utvecklingen av Balagan är resultatet av deras examensarbete vid utbildningen Child Culture Design vid Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg. De båda designerna och biblioteket har genom har genom hela processen samarbetat med barn i årskurs 3 till 6 på Mellanhedsskolan och Möllevångsskolan. Även andra grupper av barn har deltagit i utvecklingen.

1. Mycket roligt att se att en sådan satsning görs.

Har själv barn i den åldern och letat med ljus och lykta efter aktiviteter som stimulerar läsintresset hos min 9-åring.

hoppas vi snart också ser liknande initiativ i Göteborgsområdet.

Om någon känner till sådana får ni gärna tipsa!

Med vänlig hälsning,
    Kamilla