Maryse Condé får alternativt Nobelpris

12 okt 2018 • < 1 min

Maryse Condé tilldelas Den nya akademiens litteraturpris. Hon har skrivit ett 20-tal böcker, bland annat Färden genom mangroven.

Maryse Condé. Foto: Mercure de France/Leopard förlag.

När det stod klart att det inte blir något Nobelpris i litteratur i år bildades föreningen Den nya akademien, med journalisten Alexandra Pascalidou i spetsen.

Föreningen skapade ett eget litteraturpris och omkring 200 bibliotekarier nominerade 47 författare. Efter det tog en jury – bestående av bland annat Gunilla Sandin, bibliotekschef i Strömstads kommun – fram fyra finalister: Neil Gaiman, Haruki Murakami, Kim Thúy och Maryse Condé. Allmänheten har sedan fått rösta på sin favorit.

Vid en ceremoni på Stockholms stadsbibliotek vid lunchtid i dag tillkännagav Den nya akademin att priset tilldelas den guadeloupiska författaren Maryse Condé som skrivit ett 20-tal böcker, bland annat Färden genom mangroven.

Priset delas ut 10 december och direkt efter det ska föreningen upplösas.