Nomineringar till nytt pris

30 maj 2013 • 2 min

Nu är nomineringarna klara till Nordiska rådets nyinstiftade pris för barn- och ungdomsböcker. De två författare från Sverige som är nominerade är Sara Lundberg med bilderboken Vita Streck och Öjvind (Alfabeta Bokförlag, 2011) och Jessica Schiefauer med romanen Pojkarna (Bonnier Carlsen 2011) – en berättelse om kön och identitet som också vann Augustpriset 2011 i kategorin barn och ungdom. Sara Lundberg fick för övrigt svensk Biblioteksförenings Elsa Beskow-plakett 2012 som utdelas till en konstnär, som framställt föregående års bästa svenska bilderbok för barn eller den bäst illustrerade svenska barnboken.

Ytterligare  två svenskar är nominerade. Eva Eriksson är nominerad av Danmark för sina illustrationer av Kim Fupz Aakeson och Kalle Güettler är nominerad av Island för sitt medförfattarskap i Monsterbråk, där även Rakel Helmsdal från Färöarna är nominerad och Áslaug Jónsdóttir som både är medförfattare och illustratör.

I höstas beslutade Nordiska rådet att instifta ett nordiskt barn- och ungdomslitteraturpris. Priset ska delas ut årligen med start 2013. Förslaget om ett nytt pris på barnlitteraturområdet fördes initialt fram av de nordiska kulturministrarna och vann alltså gehör hos Nordiska rådets parlamentariker. Sedan tidigare delar Nordiska rådet varje år ut ett litteraturpris (som är det äldsta av rådets priser, firar 50-årsjubileum i år), ett musikpris, ett filmpris och ett natur- och miljöpris.

Det nyinstiftade barn- och ungdomslitteraturpriset kommer att ges för ett litterärt verk, skrivet för barn och unga, på ett av de nordiska ländernas språk.

Prissumman kommer antagligen att bli densamma som för Nordiska rådets andra priser: cirka 47 000 euro.

Priset ingår i ett samlat lyft för nordisk barn- och ungdomslitteratur som omfattar ökat översättarstöd, stöd till nätverk och till aktiviteter som direkt involverar barn och unga. Med detta lyft vill de nordiska kulturministrarna slå ett slag för den nordiska språkgemenskapen.

Sammanlagt är 14 böcker nominerade till priset för barn- och ungdomsböcker, två vardera från Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige, en bok vardera från Färöarna, Grönland, Åland och det samiska språkområdet.

1. Grattis Sara Lundberg som är nominerad till Nordiska rådets nyinstiftade pris för barn- och ungdomslitteratur, för boken Vita Streck och Öjvind! Priset delas ut i Oslo den 30 oktober.