Ny debattbok med jävla hemligt innehåll

12 mar 2015 • 2 min

Han är tillbaka. Denna gång med en debattroman, där titeln innehåller en svordom och är skriven i VERSALER. Men vad...

javla2-2Han är tillbaka.

Denna gång med en debattroman, där titeln innehåller en svordom och är skriven i VERSALER. Men vad bibliotekarien, Strängnäs kulturchef och författaren Christer Hermanssons senaste verk egentligen handlar om, det är hemligt.

– Så är det. Jag sparar på innehållet till dem som ska läsa.

Christer Hermansson har skrivit en rad uppmärksammade böcker med anknytning till biblioteksvärlden, och titlarna är ovanliga för att vara kultur-Sverige: ”Ich bin ein Bibliothekar!”, ”Varför har inte fler bibliotekarier läderbyxor?” och nu ”DET ÄR VÄL INGET JÄVLA BIBLIOTEK HELLER!”.

Vad den nya boktiteln egentligen betyder är också hemligt, än så länge. Inte heller vill Christer Hermansson prata om ryktet att det manusavsnitt som innehåller kritik mot toppskiktet i biblioteks-Sverige är borttaget.

– Nej, säger Christer Hermansson, jag har inga som helst kommentarer till det.

I Christer Hermanssons böcker kämpar huvudpersonen och bibliotekarien Oliver C. Johansson outtröttligt för de svenska folkbiblioteken. Innehållet i romanerna ska till viss del vara baserat på det som oftast kallas för verkligheten. Men inspirationen kommer även från ”intensiva biblioteksdiskurser” och det som helt enkelt är fantasi.

Att det blev den ovanligare formen ”debattroman” i stället för en debatterande faktabok handlar enligt Christer Hermansson om att inte tråka ut läsarna.

– Jag känner betydligt större frihet när jag skriver fiktion. Huvudpersonen Oliver C. Johansson undersöker varför folkbiblioteken egentligen behövs i dag och jag vill att innehållet ska vara provocerande och att det här ska vara den viktigaste boken om de svenska folkbiblioteken som har skrivits.

Chrille 2Christer Hermansson pratar gärna om att det i dag finns en rädsla för att göra fel. Det leder till en tystnad, som varken är bra eller vettig i en demokrati. Enligt bibliotekslagen ska biblioteken ”verka för det demokratiska samhällets utveckling” och bidra till ”fri åsiktsbildning”.

– Människor är i dag ofta rädda för att göra fel saker. Jag vill att vi ska våga lyfta våra blickar och inte vara så jävla rädda för att inte följa reglerna. Man behöver inte en policy för allting.

Enligt Christer Hermansson ska litteraturen alltid vara i fokus på dagens folkbibliotek, men verksamheten kring läsfrämjande och den pågående diskussionen om rasism skulle kunna utvecklas betydligt, bli vassare och nå ut till fler – ”det finns massor att göra”. Ett viktigt steg är att bibliotekscheferna ser till att skapa ett öppet klimat på arbetsplatserna.

– Jag vill att biblioteken tydligare vågar ta ställning. Varje enskild bibliotekschef har ett ansvar för det.

Biblioteksbladet har flera gånger belyst folkbibliotekens växande roll som samlingsplats på orter där antalet flyktingar och nyanlända ökar. Ett samarbete med Migrationsverket är en tanke som har väckts.

– I dag får biblioteken sällan någon särskild ersättning för det, men det skulle verkligen behövas. Folkbiblioteken behöver kompensation!

Torsdag den 9 april klockan 17:30 på Bibliotek Plattan i Kulturhuset i Stockholm pratar Christer Hermansson om ”DET ÄR VÄL INGET JÄVLA BIBLIOTEK HELLER!” med bibliotekarien Jenny Lindh. Boken ges ut i april av BTJ Förlag.