Nya Världslitteraturhuset i Göteborg invigt

6 dec 2018 • 3 min

Ett bibliotek med tonvikt på mångspråkig litteratur. I lördags invigdes nya Världslitteraturhuset i Göteborg.

Det nya biblioteket är drygt 1 300 kvadratmeter stort. Foto: Peter Svensson, Platzer Fastigheter AB.

Drygt 1 700 personer kom till invigningen av Världslitteraturhuset i lördags. Det nya biblioteket ligger intill en trafikknutpunkt som håller på att byggas i Gamlestaden i Göteborg. Här räknar man med att drygt 50 000 personer ska passera varje dag.

Världslitteraturhuset har ett särskilt fokus på mångspråkig verksamhet.

Kerstin Årre. Foto: Privat.

– Att en så mångspråkig stad som Göteborg fått ett bibliotek med en mångspråkig profil kommer att gynna hela staden, säger Kerstin Årre, projektledare för Världslitteraturhuset

Än så länge finns litteratur på 30 olika språk och i programverksamheten prioriteras mångspråkig verksamhet.

– Vi kommer att jobba aktivt för att ha mycket medier på andra språk än svenska. Vi har också ambitionen att vara ett andra hem för mångspråkiga författare i Göteborg. Man ska kunna ha möten här, producera egen litteratur eller använda sig av en liten scen i biblioteket i samband med sitt boksläpp, säger Kerstin Årre.

Världslitteraturhuset har ersatt Gamlestadens bibliotek som var mycket mindre än nya bygget som är på 1 285 kvadratmeter. Här finns en vuxenavdelning som är planerad för folk i farten, en barnavdelning och en mångspråkig del.

Hur har budgeten för övriga folkbibliotek påverkats av Världslitteraturhuset?

– På grund av besparingar i stadsdelen Östra Göteborg minskades budgeten för två bibliotek under 2018. En del av den besparingen drabbade Kortedala bibliotek, säger Kerstin Årre.

Kortedala bibliotek fick ta över budgeten för Gamlestadens bibliotek, vilket är en betydligt mindre budget än Kortedala hade tidigare. Samtidigt flyttades Kortedalas budget till Världslitteraturhuset. En bakomliggande orsak var att Kortedalas uppdrag som resursbibliotek tagits över av Världslitteraturhuset, berättar Kerstin Årre.

– Man kan inte ha två resursbibliotek i samma stadsdel.

Ingrid Atlestam har tidigare varit chef för Kortedala och Gamlestadens bibliotek och var den som kom på idén till Världslitteraturhuset. Hon är aktiv i en grupp som kämpar för att Kortedala bibliotek ska få en budget motsvarande den man hade innan.

– Jag tror inte att man insåg konsekvenserna av att flytta Gamlestadens budget till Kortedala. Det har i stort sett inneburit en halvering. Det fattas två miljoner för att Kortedala ska kunna ha den verksamhet de hade förut. Det är en skandal, säger Ingrid Atlestam.

Hon var inbjuden att tala under invigningen av Världslitteraturhuset i lördags, men fick kort i förväg besked om att bara politiker skulle få hålla tal. Hon har nu lagt ut sitt tal på föreningen BiS hemsida.

Hur bibliotekens budgetar och utbud ser ut framöver är oklart. Göteborgs stad ska spara 20 miljoner kronor på kulturen nästa år, rapporterar Sveriges Radios Kulturnytt i P4. På tisdag tar kulturnämnden beslut om vilka besparingar som ska göras.

I april görs också en stor omorganisation i staden. Stadsdelsbiblioteken, som tidigare drivits i stadsdelsförvaltningarna, ska in i kulturnämnden och bilda en gemensam biblioteksorganisation.

Anette Eliasson, chef för Stadsbiblioteket Göteborg, menar att man på sikt ska se över likvärdigheten när det gäller biblioteken runt om i staden.

– Stadsdelarna har prioriterat biblioteksverksamheten olika. Göteborgs biblioteksplan säger att biblioteken ska ses över, säger hon.