Nyanländas berättelser sprids i stort projekt

4 apr 2017 • 2 min

640 berättelser från människor som flytt till Europa. Det ska projektet A million stories samla in under två år. "Intresset för att vara med är redan stort", säger Nizar Keblawi på Malmö stadsbibliotek.

Malmö Stadsbibliotek och Nizar Keblawi. Foto: Erik Leo & Gustaf Johansson.

Projektet A million stories är ett samarbete mellan fyra bibliotek i Europa, initiativtagaren Roskilde bibliotek, Future library i Aten, Köln stadsbibliotek och Malmö stadsbibliotek. Var och ett av dessa ska samla in 160 berättelser från nyanlända som flytt till Europa.

– Det är ett jätteviktigt projekt. Syftet är att skapa en större förståelse om nyanlända hos allmänheten och att bygga broar mellan nyanlända och övriga samhället, säger Nizar Keblawi, projektledare vid stadsbiblioteket i Malmö.

Intresset har varit stort, biblioteket har hittills bokat in intervjuer med 62 personer.

– Redan i morgon träffar vi en syrisk kvinna som ska berätta om sin flykt, och nästa vecka kommer en kvinna från Afghanistan att skriva om sin, säger Nizar Keblawi.

Via kulturföreningar har biblioteket kommit i kontakt med nyanlända som vill dela med sig av sina berättelser. Genom föreningarna har man också fått kontakt med nio flerspråkiga volontärer som ska jobba med projektet. De utbildas just nu i storytelling och intervjuteknik.

Alla berättelser kommer snart att publiceras på en gemensam hemsida. Här använder man sig av olika medium. Det kan vara en text skriven av en anonym person, eller en video med namn och bild. Det viktigaste är att historien delas. Dessutom ska det hållas workshops och seminarium på temat nyanländ på stadsbiblioteket och på områdesbiblioteken i Malmö.

Nizar Keblawi hoppas på att projektet sprider sig till fler bibliotek.

– Det har kommit många nyanlända till Europa och folk vet inte vad de gått igenom. Det är så många som tänker att det är lätt att komma hit, men det är egentligen en lång process. Det passar också perfekt att göra det här på bibliotek eftersom det är en plats som är öppen för alla.

De fyra biblioteken som hittills jobbar med projektet har valts ut av speciella anledningar.

– Grekland är de som först tar emot nyanlända och Tyskland och Sverige har tagit emot flest i Europa. Danmark är ett transitland, och sett till Sverige så har de flesta kommit till Malmö och Skåne, därför gör vi det.

A million stories finansieras av EU-projektet Kreativa Europa. Det drog igång 1 februari och ska pågå i två år.