Nyanländas berättelser ställs ut

27 jan 2016 • 3 min

Alla 90 nyanlända barn som deltagit i berättarprojektet har skrivit sitt namn. Foto: Pressbild

En nalle, en fotboll, ett halsband eller en bibel. 90 nyanlända barn och ungdomar i Sigtuna kommun har genom ett berättarprojekt delat med sig av avbildningar och beskrivningar av saker som betyder mycket för dem.

Text: Sally Henriksson

Kanske var det den där slitna mjukdjurshunden du fick i treårspresent av din moster, eller den sönderbläddrade boken som var en av de första du läste? Vad betydde mycket för dig när du var barn?

Berättarprojektet i Sigtuna har mynnat ut i en fotoutställning som nu vandrar runt på kommunens bibliotek.

– Vi ville jobba med språkutveckling och identitet under lekfulla former. Men också att barnen ska känna sig sedda och känna stolthet över det föremål de har valt, berättelsen kring det och sitt ursprung. Det är viktigt för alla barn att bli sedda och känna stolthet, men kanske särskilt för nyanlända, säger barnbibliotekarien Paula Norrlid som är projektledare.

Ett annat syfte med utställningen är att visa att vad som betyder mycket för barn inte skiljer sig särskilt mycket över världen. De 90 barn som har deltagit i projektet har varit i Sverige allt mellan en vecka och ett år och har olika erfarenheter, bakgrunder och kunskaper i det svenska språket.

Dramapedagogen Johan Theodorsson lät barnen svara på vad de tycker mest om och vad de är mest rädda för. Sedan arbetade han skriftligt och muntligt med dem kring de frågorna och de föremål barnen valt ut som de mest betydelsefulla.

– Det har varit fantastiskt att följa barnen i det här projektet. Deras berättelser är så viktiga, säger Paula Norrlid.

Projektledare Paula Norrlid, barnbibliotekarie på Sigtuna bibliotek, tillsammans med Aschmed som kom till Sigtuna kommun som ensamkommande och nu gått i Valstaskolans förberedelseklass i sex månader. Aschmed hade ritat av sin mamma, som betytt allt för honom. Foto: Pressbild
Aschmeds teckning där han avbildat sin mamma. Foto: Pressbild
Text från en ensamkommande pojke som tagit med ett silverhalsband som han har sin husnyckel på. Kedjan har han fått från sin pappa. Foto: Pressbild

Utställningen ”90 nyanlända berättar” hade vernissage på Märsta bibliotek under måndagen. Den kommer att visas där under några veckor i februari innan den sedan fortsätter vidare till kommunens övriga bibliotek.