Nytt nationalbibliotek i Irak

13 nov 2013 • < 1 min

Ett nytt nationalbibliotek planeras för Irak i Bagdad, skriver The Guardian. För tio år sedan förstördes delar Iraks nationalbibiotek i Bagdad av brand, plundringar och stölder. Ungefär 60 % av arkivmaterialet och 25 % av böcker tidningar, sällsynta rariteter, historiska foton och kartor förstördes.

Bibliotekschefen Saad Eskanders löpande referat i dagboksform spreds genom British Library´s, Britain´s Society of Archivists och den spanska dagstidningens El Pais webbplatser (ofta refererat i Utblick).De handlade dessutom ofta om personliga tragedier, övergrepp och döda medarbetare, och gav en skrämmande bild av kriget och livet i Irak.Nu försöker man bygga upp Irak. Det nya nationalbiblioteket förväntas stå färdigt inom tre år och bli stort och toppmodernt. Planen omfattar 45 000 kvadratmeter i sex våningar. Det planeras för 2,8 miljoner böcker och över 5 000 besökare, och ska ha ”världens största läsrum”.

Byggnaden har en iögonfallande djärv form och ska placeras i området Youth City, som ska omfatta 30 byggnader med zoner för kultur, myndigheter och bostäder. Det lär bli ett svårt bygge. Säkerhetskrav, dålig infrastruktur, osäker el- och vattentillgång, utöver det: stora kostnader för skicklig arbetskraft och för byggmaterial – det är många hinder. Planerarna hoppas på ”en ungdomscentrerad återfödsel av irakisk kultur”. Det ska finnas plats för diskussioner, föredrag, seminarier, korta kurser och för utställningar av etablerade konstnärer i förskingringen. Arkitekt är den Londonbaserade brittisk-irakiska arkitektfirman AMBS Architects.