Satsning lyfter besökssiffror

3 jun 2014 • 2 min

I Stockholmsförorten Husby har satsningen på att förbättra biblioteket fått besökarna att strömma in i större skaror. Ett år efter...

Bild: HusbybiblioteketI Stockholmsförorten Husby har satsningen på att förbättra biblioteket fått besökarna att strömma in i större skaror. Ett år efter nyinvigningen i mars i fjol, då också Stockholms första Berättarministerium öppnade här, visar sig resultatet: 10 000 nya besökare. Antalet har ökat från 7 857 under januari—april 2012 till 17 658 under januari—april 2014.

– På kort tid har antalet besökare till Husby bibliotek mer än fördubblats. Det visar hur viktigt nytänkande är för att locka fler besökare till biblioteken. Nyrenoverade lokaler och närheten till Berättarministeriet förklarar framgången, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.

Men det är inte bara de nya lokalerna och Berättarministeriet som dragit publik. En stor del kan hänföras till att fotbollslaget Kista Galaxy FC har tagit över läxhjälpen, förklarar bibliotekarien Marjut Ervasti.

— Där finns en riktigt känd spelare, Henok Goitom, så läxläsningen har fått lite stjärnglans och lockar många barn. Så många så att vi kommer få låna berättarministeriets lokaler framöver för att få plats. Det är jätteroligt.

Tillsammans med Berättarministeriet gör man ”bokslukardagar” då eleverna i årskurserna 2-5 från de närmaste stadsdelarna får komma klassvis, skriva på förmiddagarna och ha bokprat på eftermiddagen.

— Jag tror också att personalsammansättningen har spelat in i framgången. Vår chef, Elisabeth Aquilonius, har helt enkelt haft en god förmåga att vid nyöppningen välja rätt personer till rätt plats.

Har ni fått mer resurser för att klara tillströmningen?

— Nej. Inte så här långt. Men min förhoppning är att ökningen ska leda till att vi får ha öppet också på tisdagarna. Husbyborna förtjänar att få ha ett vardagsöppet bibliotek.