Skåne får ett nytt digitalt bibliotek

28 maj 2015 • 2 min

I dag har SNOKA-bibliotek premiär. Ett helt nytt digitalt bibliotek för lässugna i Skåne Nordost. Syftet är att vara en...

SNOKA-BIBLIOTEKI dag har SNOKA-bibliotek premiär. Ett helt nytt digitalt bibliotek för lässugna i Skåne Nordost. Syftet är att vara en inspirerande och enkel webbplats som alla kan använda. Namnet SNOKA var det en i personalen som kläckte, berättar Andrea Hofmann, projektledare.

Det mesta i samhället digitaliseras nuförtiden och likaså biblioteken. Det är ingen nyhet att man kan låna om, reservera eller söka böcker på biblioteken i landet och på flera platser finns redan digitala bibliotek. Digitala biblioteket vid Stockholms stadsbibliotek skriver om arbetet med digitala tjänster och på det digitala biblioteket i Göteborg publiceras bland annat blogginlägg med fokus på webben.

Men nu får alltså regionen Skåne Nordost ett helt nytt digitalt bibliotek. SNOKA-bibliotek heter det och är ett samarbete mellan 35 olika bibliotek i Skånetrakten. På sajten snokabibliotek.se kan du som användare se vilka bibliotek i området som är öppna i dag, du kan söka böcker och få information om kommande evenemang. Dessutom finns här lästips, möjlighet att betygsätta de böcker du läst, få hjälp att släktforska och mycket mer.

Andrea Hofmann, projektledare och bibliotekarie på Kristianstads bibliotek.

– Besökarens behov står i fokus. Det är tillgängligt närsomhelst och var som helst och vi hoppas och vill att det ska inspirera fler till att läsa och att barn och unga ska hitta dit, säger Andrea Hofmann, projektledare och bibliotekarie på Kristianstads bibliotek.

Det digitala biblioteket är en samlad webbplats för alla bibliotek med en gemensam bibliotekskatalog.

Kommer det digitala biblioteket fungera som ett vanligt bibliotek eller som ett komplement?

–
Det ska fungera som ett eget bibliotek, där bibliotekspersonalen ska arbeta läsfrämjande med att tipsa och inspirera. Vi kommer att arbeta mycket med att marknadsföra e-böckerna eftersom detta blir deras så kallade hembibliotek, säger Andrea Hofmann.

Namnet då? SNOKA står för Skåne Nordost katalogen och var en i personalen som kom på.

Vad tycker ni om digitala bibliotek? Är det något som borde finnas över hela landet?