Skolinspektionen: Utveckla undervisningen i källkritik

7 nov 2018 • 2 min

Undervisning i källkritik och informationssökning i årskurserna 7-9 brister. En orsak är att det saknas samverkan med skolbiblioteket. Det konstaterar Skolinspektionen i en ny rapport.

Genrebild. Foto: Getty.

Skolinspektionen har kvalitetsgranskat 30 skolor i årskurserna 7-9 för att se om undervisningen inom källkritik och informationssökning i svenska och samhällskunskap är tillräcklig. Resultatet visar på brister hos 24 av 30 skolor och Skolinspektionen konstaterar att undervisningen behöver utvecklas.

När det gäller undervisningen i informationssökning i svenska finns brister hos en tredjedel av skolorna. Vanligast är det att eleverna inte får någon undervisning om hur de söker information på bibliotek. Näst vanligast är brister i informationssökning på internet.

Att eleverna inte får undervisning om biblioteket beror på att det inte finns något skolbibliotek med personal eller att det saknas samverkan med skolbibliotekarien – och detta trots att nio av tio skolor har tillgång till skolbibliotek.

Roger Thuring. Fotograf: Susanne Sköldås.

Vid bara fyra skolor finns samverkan mellan lärare och skolbiblioteket.

– Vid tre av fyra skolor där lärarna har samverkan med skolbiblioteket förekommer det i princip inga utvecklingsområden alls, säger Roger Thuring, projektledare och utredare på Skolinspektionen.

Skolinspektionen menar att skolorna måste bli bättre på detta; ”Eftersom information är så lättillgänglig på internet finns en stor risk att elever inte uppmärksammar nyttan av bibliotek och de styrkor böcker som genomgått en publiceringsprocess har”.

Granskningen visar även att undervisningen i källkritiskt förhållningssätt i ämnet samhällskunskap inte heller är tillräckligt bra. Här missar skolorna aspekter inom digitala medier och internet. På två av tre skolor saknas undervisning om hur webbsidor är uppbyggda och disponerade.

Undervisningen i kritisk granskning av bilder i ämnena svenska och samhällskunskap brister vid ungefär hälften av skolorna. Tre av fyra skolor saknar också kritisk granskning av rörliga bilder.

Skolinspektionens granskning bygger på intervjuer med elever, lärare och rektorer vid 25 kommunala skolor och fem med enskilda huvudmän.

Eleverna i årskurs 9 svarade också på en enkät vars syfte var att ge en bredare bild av hur de uppfattade undervisningens innehåll.

Enkäten visar att eleverna vill ha större kunskaper om källkritik och informationssökning

– I min värld är manegen välkrattad för adekvat och spännande undervisning, säger Roger Thuring som hoppas att rektorer och lärare läser igenom rapporten för att hitta inspiration bland de lyckade exempel som beskrivs.