Stockholms stadsbibliotekarie avgår

26 maj 2014 • 2 min

Text: Annika Hamrud Bild: Elisabeth Ohlson Wallin Stockholms stadsbibliotekarie Inga Lundén har efter 14 år avböjt att få sitt förordnande...

Text: Annika Hamrud

Bild: Elisabeth Ohlson Wallin

Stockholms stadsbibliotekarie Inga Lundén har efter 14 år avböjt att få sitt förordnande förlängt.

– Det är dags att lämna över, säger Inga Lundén, som menar att Stockholms stadsbibliotek nu har en bra kurs med fokus på dem som bäst behöver insatser: barnen och stockholmarna i ytterstaden.

Inga Lundén, som också just slutat sitt uppdrag som ordförande för Biblioteksföreningen, har varit stadsbibliotekarie i Stockholm sedan 2000. Innan dess hade hon ledande befattningar i Göteborg och Gävle. Till årsskiftet går hennes förordnande ut och hon har bett sin chef att inte förlänga det.

Hur kommer det sig att du slutar?

– Jag har tid i mitt liv att göra något mer, något annat. Vad vet jag inte. Det har jag inte haft tid att riktigt fundera över. Än.

Inga Lundén säger att hon under sin tid som stadsbibliotekarie varit med om att vända blickarna utåt mot stockholmarna. Och det känns nu som en bra tid att lämna över till en efterträdare.

– Just nu upplever jag att SSB seglar ganska lugnt. Vi har ett starkt politiskt förtroende i alla läger och en rimlig ekonomi. Många stadsdelsbibliotek är rustade för fler användare, Kista öppnar för ny verksamhet i augusti och Stadsbibliotekets förnyelse skymtar vid horisonten.

Vad är det viktigaste du gjort under din tid som stadsbibliotekarie?

– Tillsammans har vi lyckats vända våra blickar utåt, mot stockholmarna, deras omvärld och framtid. Det låter inte så svårt, men det har varit både det viktigaste och det svåraste.

Inga Lundén berättar att det var tufft när planerna på ett nytt Stadsbibliotek lades på is. Planeringen hade pågått i flera år. En internationell arkitekttävling hölls om hur man skulle kunna bygga om och till Gunnar Asplunds bibliotek på Sveavägen. 2008 insåg den politiska ledningen att det skulle bli ett alltför dyrt projekt. Inga Lundén menar att man då, trots allt, behöll idéerna som syftade framåt och man hade en organisation som man kunde ta tag i. Hon tycker nu att Stockholms stad är igång med ett nytt grepp om Stadsbiblioteket, på ett helt annat sätt.

Tjänsten som stadsbibliotekarie i Stockholm kommer att annonseras ut innan sommaren, berättar kulturdirektör Berit Svedberg. Sista ansökningsdag kommer att bli i den andra delen av augusti månad.