Tio år av regionalt samarbete

6 nov 2012 • < 1 min

Det känns som nyss men nu har det gått ett decennium sedan biblioteken i Bjurholm, Nordmaling, Robertsfors, Umeå, Vindeln och Vännäs inledde ett bibliotekssamarbete.

Samarbetet påbörjades 2002 och det har under årens lopp bland annat resulterat i ett gemensamt bibliotekssystem- och katalog, ett gemensamt lånekort, webbplatsen Minabibliotek.se och självbetjäningsautomater. Ett viktigt syfte med samarbetet har varit att öka tillgängligheten till bibliotekets tjänster så att de kan nås av alla låntagare på lika villkor, oavsett var i länet man befinner sig.

Regionsamarbetet i Västerbotten har bildat skolan – det ansågs till en början unikt och banbrytande men efter hand har fler regioner i landet följt Umeåregionens exempel som bygger på ett långsiktigt och målmedvetet arbete. Ett gott betyg på hur innovativt det ansågs vara när det begav sig var när man belönades med FN:s Public Service Award år 2008. Samma år var man också nominerad till Årets bibliotek.

Och fler priser och nomineringar har haglat över Umeåregionens bibliotek: Projektet Bibliotek 2007, där prototypen till Minabibliotek.se skapades, utsågs till årets Innovative Cultural Activity 2006 och 2007 av Union of Baltic Cities kulturkommission. Tillsammans med Kulturverket vann samma projekt också European Public Sector Award 2007. 2006 var Minabibliotek.se finalist i The Baltic Challenge Award 2006. 2010 fick Umeåregionens bibliotek ta emot TPB:s utmärkelse för tillgänglighet, Amy-priset.

I oktober i år firades tioårsjubileet med ett tårtkalas för alla medarbetare inom Umeåregionens bibliotek.