SVT tar upp stöket på biblioteken

29 maj 2015 • < 1 min

Problemen med stökiga ungdomar fortsätter på biblioteket i Hässelby villastad. Sedan en månad tillbaka har biblioteket tvingats stänga redan klockan 15 på grund av oreda, som Biblioteksbladet rapporterat om tidigare.

Politikerna i stadsdelen planerar att öppna en träffpunkt för unga för att de ska ha någonstans att gå på eftermiddagarna. För det var just när fritidsgårdarna i området började stänga på eftermiddagarna som problemen startade. Anledningen till de ändrade öppettiderna är att staden gjort en ny upphandling av fritidsgårdsverksamheten.

Bibliotekarien Einar Ehn, som jobbar på biblioteket i Hässelby villastad, tycker inte att det räcker med en träffpunkt och kritiserar nu politikerna för att inte ta problemen med stök på biblioteken i Stockholm på allvar.

– Jag önskar att sådana här oroligheter och saker som är i gränslandet till kriminalitet aldrig normaliseras bara för att det händer i förorten, säger han till SVT.