Unika verk digitaliseras

4 nov 2014 • < 1 min

Vatikanens bibliotek har börjat digitalisera sina unika skatter.  Biblioteca Apostolica Vaticana har omkring 180 000 manuskript, 1,6 miljoner böcker och 150 000 bilder...

VatLibrary

Vatikanens bibliotek har börjat digitalisera sina unika skatter.

Biblioteca Apostolica Vaticana har omkring 180 000 manuskript, 1,6 miljoner böcker och 150 000 bilder och gravyrer. Biblioteket är endast öppet för forskare som kan bevisa legitimerat forskningsarbete. Av dessa får bara 200 vistas där samtidigt. Men Vatikanbiblioteket har digitaliserat flera av verken.

”Digita Vaticana Oculus” grundades förra året för att få fram resurser att digitalisera 80 000 av manuskripten. Det innebär 41 miljoner sidor. Uppdraget gick till det japanska it-företaget NTT DATA som under fyra år skall digitalisera de första 3 000 manuskripten, totalt 1,5 miljoner sidor. Av dessa är hittills 500 manuskript klara och nu tillgängliga, liksom 600 inkunabler (böcker eller pamfletter från tiden före 1500).

Resten av projektet, då? Enligt beräkningar skall det hela ta 15 år. Det nu gällande avtalet kostar 23 miljoner dollar för de första 3 000 manuskripten. Biblioteket behöver givetvis sponsorer. De lockas med kopior och en exklusiv guidad tur i biblioteket, laboratorierna och källare där manuskripten nu bevaras. Originalen kommer att förvaras i klimatanpassade, atombombsskyddade bunkrar.