Varför är läsning så viktigt?

30 jun 2017 • 4 min

Läsförmågan behövs för att inhämta kunskap, för att utvecklas och förstå andra. Det svarar ungdomsförbunden i Biblioteksbladets enkät. Vägarna till målet kan vara så olika som normkritik och litteraturkanon.

Magnus EkMagnus Ek, förbundsordförande,CUF

Varför är läsning viktigt?

–För samhället eftersom det ger bildade medborgare, för individen eftersom det ger ett rikare liv.

Vad vill ni göra för att öka läsförmågan?

– Mer läsning i tidiga skolår, insatser för upptäckt av läs- och skrivsvårigheter, och en litteraturkanon för skolan. Fler privat drivna bibliotek, värna mindre bibliotek och främja e-boksutlåning.

Vad tar du med för läsning till Almedalen?

– Hinner inte läsa där, men så fort veckan är slut något populärhistoriskt verk, och sedan läsa om min Väinö Linna-samling.

Christian CarlssonChristian Carlsson, förbundsordförande, KDU

Varför är läsning viktigt?

– För att kunna ta del av kunskap, utvecklas som person och bättre förstå sin omvärld.

Vad vill ni göra för att öka läsförmågan?

– Skapa förutsättningar för mer tid för familjen. Högläsning för barn i tidig ålder underlättar språkinlärningen. Språkundervisning ska prioriteras under de första skolåren, mer läxor på låg- och mellanstadiet. Och vi vill att en litteraturkanon införs i skolan.

Vad tar du med för läsning till Almedalen?

– Friedrich Hayeks Vägen till träldom.

Joar ForssellJoar Forssell, förbundsordförande, LUF

Varför är läsning viktigt?

– Det är klass-,  gräns- och kulturöverskridande. Det hjälper oss förstå människor i andra tider och situationer.

Vad vill ni göra för att öka läsförmågan?

– Skolan måste bli bättre och mer jämlik. Lärare behöver verktyg att tidigt upptäcka elever i behov av stöd. Skolor i socioekonomiskt utsatta områden behöver resurser nog till elever med svårigheter.

Vad tar du med för läsning till Almedalen?

Universitetet, campus Beckomberga av Ulf Larsson, en satirisk kritik av akademin, låter intressant.

Hanna LindströmHanna Lidström, språkrör, Grön ungdom

Varför är läsning viktigt?

– För att få information vilket är grunden i en demokrati. Men också för att alla ska få uppleva glädjen och skönheten i litteratur.

Vad vill ni göra för att öka läsförmågan?

– Genusaspekten är tydlig, svenska pojkar har oroande låg läsförmåga. Vi vill motarbeta de snäva könsnormer som gör att pojkar läser mindre än flickor. Ett exempel på hur normkritik gynnar också pojkar.

Vad tar du med för läsning till Almedalen?

– Om jag inte läst ut Here I Am av Jonathan Saffran Foer än får den åka med då!

Benjamin DousaBenjamin Dousa, förbundsordförande, MUF

Varför är läsning viktigt?

– Att läsa är ett viktigt verktyg för att inhämta ny och komplex kunskap.

Vad vill ni göra för att öka läsförmågan?

– MUF vet att grunden till god läsförmåga börjar i skolan. Svenskundervisningen måste stärkas och skolan måste reformeras för att arbeta mer evidensbaserat.

Vad tar du med dig för läsning till Almedalen?

– Jag tar med mig Min hemlighet av Peter Stordalen och Jonas Forsang.

Philip BotströmPhilip Botström, förbundsordförande, SSU

Varför är läsning viktigt?

– Det är en grundförmåga man behöver genom hela livet. Oavsett om det handlar om att läsa instruktioner till en IKEA-möbel, kurslitteratur på universitet eller mejl i yrkeslivet.

Vad vill ni göra för att öka läsförmågan?

– SSU vill att fler timmar i skolan går till att läsa, oavsett om det är facklitteratur eller skönlitteratur. SSU välkomnar också regeringens lässatsning ”läslovet”.

Vad tar du med för läsning till Almedalen?

– Jag hoppas hinna läsa Carolina Neuraths nya bok Gränslösa under någon paus.

Tobias AnderssonTobias Andersson, nationell talesperson, Ungsvenskarna

Varför är läsning viktigt?

– Livet blir svårare om man har problem med att läsa. Och det är ett fantastiskt tidsfördriv.

Vad vill ni göra för att öka läsförmågan?

– Vi vill ha mer läsning i grundskolan, samt att inte datorer helt får substituera böcker i undervisningen. Men föräldrar och andra vuxna har huvudansvaret. Högläsning för barn är av yttersta vikt för ökad läsförmåga.

Vad tar du med för läsning till Almedalen?

– Kanske Leaders Eat Last av Simon Sinek eller The Inferno of Dante av Dante Alighieri.

Hanna CederinHanna Cederi, förbundsordförande, Ung Vänster

Varför är läsning viktigt?

– Det handlar om frihet och makt. I texter kan människan, hennes verklighet och idéer komma till uttryck. Så länge
vi har böcker har vi ett fönster till historien och framtiden.

Vad vill ni göra för att öka läsförmågan?

– Fler pedagoger och olika slags hjälpmedel och pedagogiker i skolan så att alla elever får en chans. Mer tillgängliga bibliotek.

Vad tar du med dig för läsning till Almedalen?

Den tunna hinnan mellan omsorg och grymhet av Ludvig Igra.