”Vi får många frågor om meröppet”

25 aug 2017 • 2 min

Just nu pågår den stora bibliotekskonferensen WLIC i Polen som samlar drygt 3000 bibliotekarier från hela världen. "Charmen med den här veckan är att vi har möjlighet att träffas oavsett bakgrund och nationsgränser", säger Anette Mjöberg, bibliotekschef, om WLIC som avslutas i dag.

Anette Mjöberg och Lo Claesson håller föreläsning om vad man kan låna på bibliotek i Sverige. Foto: Maria Alexiusson

Anette Mjöberg jobbar till vardags som bibliotekschef i Hässleholms kommun och är en flitig besökare på IFLA:s stora konferens WLIC. Hon har varit med på alla konferenser sedan 2005 och i år är det polska Wroclaw som gäller.

– Charmen med den här veckan är att vi har möjlighet att träffas oavsett bakgrund och nationsgränser. Eftersom det är så oroliga tider nu är det särskilt bra att vi kan sitta ner och diskutera exempelvis vikten av yttrandefrihet och rätten att få information. I vissa diktaturer kan det vara en omöjlighet att komma ut ur sitt land, och en inbjudan till WLIC är enda chansen, säger Anette Mjöberg som i år blivit invald som sekreteraren i sektionen Public libraries section. Ett uppdrag på två år.

The chair in Public libraries Section Anette Mjöberg nyvald sekreterare Marian Morgan -Bindon avg. Ordförande och Jan Richards ny Ordförande i sektionen,
The chair in Public libraries Section. Anette Mjöberg, nyvald sekreterare, Marian Morgan-Bindon, avgående ordförande och Jan Richards, ny ordförande. Foto: Privat

I onsdags höll hon, tillsammans med Lo Claesson från Vaggeryds bibliotek och bibliotekarier från bland annat Australien, en föreläsning om vad man kan låna på bibliotek.

– Vi pratade om vad man kan låna i Sverige, exempelvis en fördom, ett yrke, kläder, verktyg eller en farmor. Hos oss i Hässleholm kan man också låna elcyklar, och det väckte mycket frågor av teknisk art, säger hon och fortsätter:

– I publiken satt 120 personer från hela världen och de antecknade så att pennan glödde, det var jättekul. Efteråt pratade vi bland annat med en man från Malaysia om att man kan ha fröbibliotek. Jag tycker att det är just de här små idéutbytena som är så roliga och givande, man behöver inte alltid diskutera stora frågor.

Anette Mjöberg och Lo Claesson är också med i posteruställningen där representanter från olika bibliotek i hela världen kan visa upp vad de jobbar med. Under vissa timmar är postrarna bemannade och andra kan mingla runt och byta erfarenheter.

– På vår poster har vi valt ut fem områden som diskuteras mycket i Sverige: demokrati och mänskliga rättigheter, digital kompetens, integration, skolbibliotek och meröppet. Just meröppet är inte så vanligt i andra delar av världen så det får vi många frågor om.

Anette Mjöberg och Lo Claesson har egen affisch i posterutställningen. Foto: Privat och Lo Claesson