Vinnarna tipsar: "Sök mycket pengar"

20 sep 2018 • 2 min

Tillsammans har de här tre bibliotekscheferna fått 7,7 miljoner i bidrag. Så här tänker de när de skriver sina ansökningar.

Johanna Hansson, Gotland, Elisabeth Hallberg, Höör, och Helene Swenne, Sundsvall. Foto: Stewen Quigley, Lennart Bengtsson och privat.
Johanna Hansson, Elisabeth Hallberg och Helene Swenne. Foto: Stewen Quigley, Lennart Bengtsson och privat.

Johanna Hansson, Gotland:

– Det första man kan tänka på är att söka mycket pengar. Man kan ju aldrig få mer än vad man söker. Men man behöver förstås också veta vad man vill. Involvera gärna många som är med och tänker. Vi hade en liten workshop där vi spånade idéer med medarbetare och chefer innan vi ansökte. Och glöm inte att koppla ansökan till sånt som ni redan gör så att det verkligen blir en förstärkning.

Elisabeth Hallberg, Höör:

– För små bibliotek är det ofta svårt att lägga ner så mycket arbete som krävs för att söka bidrag. Men vi har fått bra stöd från vårt regionbibliotek. Genom dem har vi kunnat göra en studie kring varför vi tappar målgruppen 9-13 år på biblioteket. När möjligheten att söka pengar från Kulturrådet kom kunde vi använda mycket av det underlaget. Vi hade aldrig hunnit med om vi börjat från scratch. Att vi hade så bra grund att luta oss mot gjorde också att vi vågade ta i och söka ordentligt med pengar.

Helene Swenne, Sundsvall:

–  Jag tror det var viktigt att vi började vår ansökan med att trycka på att biblioteken precis som vår omvärld genomgår en stor förändring. Och att om vi ska kunna möta människor i nya sammanhang och kunna fram nya metoder och arbetssätt, behöver vi hjälp. Med de resurser vi har i dag går verksamheten precis runt, och för att kunna och våga utvecklas behöver verksamheten ett slags startbidrag.