Öppet brev om e-böcker

20 jun 2013 • 2 min

”Lagom till midsommar har spärren för lån av e-böcker i Östergötland och Tranås slagit till igen. Det är mycket beklagansvärt, och drabbar våra låntagare som tack vare surfplattornas genombrott har fått upp ögonen för bibliotekets e-boksbestånd. Senast igår hade vi två låntagare i Mjölby som skaffade lånekort enbart för att kunna ladda ner e-böcker”, skriver Birgitta Hellman Magnusson, bibliotekschef i Mjölby  i ett öppet brev:

”Varför är det på detta viset? Ja, det beror på att styrgruppen för Götabiblioteken i våras beslutade att begränsa e-boksutlåningen till max 4000 e-bokslån per månad. Det är en mycket kraftig neddragning, då e-bokslånen har legat på ca 7000 per månad för Götabiblioteken under hösten 2012. Orsaken till denna begränsning är att bibliotekens kostnader för e-boksutlåningen har skjutit i höjden. Varje lån kostar biblioteken 20 kr, och förra året kostade e-bokslånen ca 1,5 miljoner kronor för Götabiblioteken tillsammans. Det utgör ca 7,5 procent av den totala budgeten som Götabiblioteken köper böcker och andra medier för.

I styrgruppen sitter bibliotekcheferna för biblioteken som är med i Götabiblioteken. Beslutet om att begränsa e-boksutlåningen så kraftigt har ”påtvingats” styrgruppen på grund av att par bibliotek från och med detta år har satt (ett mycket lågt) tak för vad e-böckerna ska få kosta i budgeten. Vi är alla överens om att vi har ett dåligt avtal med vår e-boksleverantör Elib. Däremot har vi i styrgruppen olika åsikter om hur mycket vi anser att e-böckerna ska få kosta. Min åsikt (som jag inte är ensam om) är att vi måste vänja oss vid att e-böcker tar en större andel av mediebudgeten i takt med att efterfrågan på e-böcker ökar från våra låntagare.

Vilken modell vi än väljer för e-boksutlåning i framtiden, så kommer det att ”ta” pengar från mediebudgeten. Det kommer att bli fler e-böcker, och färre pappersböcker. Men det är ju inte konstigare än att vi idag köper mycket fler ljudböcker än tidigare på grund av att efterfrågan på dem är så stor. Istället för tre ex av pappersboken, så blir det ett ex av pappersboken, en cd-bok och en mp3-bok. Om vi kunde köpa licenser på e-böcker, så kanske vi skulle resonera på samma sätt; ett pappersex, en ljudbok och en e-bok.

Situationen idag är att de ”vanliga” boklånen minskar, medan e-boksutlåningen ökar kraftigt. Sett till hela landet handlar det om en 50 procentig ökning förra året. Är det då rätt väg att näst intill ”strypa” utlåningen från bibliotekens sida? Jag tror inte det! Här måste vi vara beredda att satsa för att möta efterfrågan, samtidigt som vi måste gå samman och ”slåss” för ett bättre e-boksavtal.

Nu måste vi få till en nationell lösning på e-boksfrågan. Att ett så stort bibliotekssystem som Götabiblioteken (460 000 inv) har beslutat om denna kraftiga åtstramning av e-böcker visar att det brådskar! Kungliga biblioteket har fått i uppdrag att utforma en ”e-boksplattform” för folkbiblioteken, låt detta bli verklighet snart! Sedan får vi hoppas att biblioteken på nationell nivå kan få till vettiga avtal med förlagen, så att e-böckerna kan införlivas i bibliotekens samlingen på ett mer naturligt sätt.

1 kommentarer

1. hej, kommer ni alltid ha 18 Ã¥r eller kommer ni nÃ¥gongÃ¥ng att ha annan Ã¥ldersgräns sÃ¥som tex 20, eller 23? tänkte för det är 18 alltid pÃ¥ valvet och för att slippa konkurera lite, och fÃ¥ de lite \” äldre\” dit som är less pÃ¥ 1 Ã¥ringarna?,, för en 18 Ã¥ring har ofta inte mycket pengar att handla för i baren sÃ¥som en 20-23 Ã¥ring har som oftast jobbar?.. tÃ¥l att tänka pÃ¥?