”Det går omkring en fet elefant i rummet”

1 sep 2017 • 3 min

Resebrev från Lars Ilshammar, biträdande riksbibliotekarie, om IFLA-konferensen WLIC i polska Wroclaw.

Lördag: Vaknar i ett stekhett hotellrum i Wroclaws gamla stadskärna. Sedan en överraskande vacker promenad längs Oder ut till Centennial Hall, världsminnet från 1913 som nu är IFLA-kongressen epicentrum. Går efter registrering direkt ut till en enorm vattenorgel som råkar spela Ödessymfonin (!). Funderar på om det ligger något dolt budskap i detta.

Deltar som nyvald medlem i business meeting med Standing Committee of the National Libraries Section. Får en första kort presentation av den intressanta benchmarking av världens nationalbibliotek som sektionen har tagit initiativ till.

Checkar ut efter lunch och tar en promenad i det Wroclaw som hette Breslau före 1945, på jakt efter mina barns morfars farfars mormor. Från andra sidan två världskrig och två världsordningar kan jag ändå hitta adresser och en intakt port.

På kvällen Nordic Caucus. Ersätter riksbibliotekarie Gunilla Herdenberg som sitter fast på Arlanda och säger något kort om den nationella biblioteksstrategin och om KB:s arbete med yttrandefrihet.

Söndag: Formell öppningsceremoni med många fina ord om ett united library field och sprakande dansföreställning från Wroclaws svindlande tusenårshistoria. Känner dock hur det går omkring en fet elefant i rummet. Våra polska värdar låter historien sluta kring 1990 och IFLA:s president nämner inte heller hur yttrandefriheten kringskärs i dagens Polen.

Olusten lättar något när Svensk Biblioteksförenings ordförande Calle Nathanson berättar att de nordiska biblioteksföreningarna förbereder ett gemensamt uttalande. Men what about Malaysia, nästa års värdland, frågar många av oss.

Sedan två för KB viktiga sessioner; om pliktinsamling av digitalt fött material respektive digital humaniora – strategiska områden som vi har anledning att följa noga.

Skolkar från öppningspartyt på utställningsområdet och hyr istället en liten båt tillsammans med Peter Krantz, KB:s CIO. Kryssar på Oder nån timme och upptäcker att Wroclaw kan ställa upp mot Stockholm om titeln Nordens Venedig.

Lars Ilshammar och Peter Krantz ute på Oder. Foto: Privat

Måndag: Går på presidents session, som vanligt ett bra tillfälle att lyssna av vilka strömningar som rör sig i bibliotekens universum. Paradnumret i år är IFLA:s nya Global vision. Förarbetet har pågått under hela 2017 runt om i världen. Generalsekreterare Gerhard Leitner öppnar nu den onlineröstning som ska fastställa rangordningen mellan olika priorieringar. När vi har röstat visar det sig att ”equal and free access to information and knowledge” toppar listan över bibliotekens kärnvärden. ”Freedom of expression” kommer först på femte plats.

Hinner med en ny promenad i förflutenhetens landskap, som slutar på gamla judiska kyrkogården – en märkligt stilla och rofylld plats trots de mörka minnen som den bär på.

Träffar sedan Gunilla Herdenberg över en öl i gamla stan och stämmer av några aktuella frågor. Slutar dagen med god middag med delar av KB-gänget.

Tisdag: Heldagsmöte med CDNL, den årlig konferensen för nationalbibliotekarier. Sverige har platsen (bakom liten blågul flagga) mellan Swaziland och Schweiz. Vi sitter i ett enorm, vacker och alldeles ny glasbyggnad med, visar det sig, hopplös akustik. De inledande presentationerna om öppna data försvinner totalt.

Lunchar vid samma bord som Singapore, Vietnam och Nya Zeeland i ett vitt tält à la garden party. Två biffiga säkerhetskillar med sladd i örat vaktar oss mot okända faror.

Efter lunch ny mentometerröstning om IFLA:s Global vision (man kan rösta flera gånger). Känns sådär att ta fram ett viktigt strategidokument med snabba knapptryckningar, men grundidén att samla världens bibliotek kring en gemensam framtidsväg är god och ger IFLA, som kan kännas hierarkiskt och formellt, en ny demokratisk mening.

På kvällen Cultural evening vid vattenorgeln med massor av god mat och musik. Känner mig som en gammal gubbe när jag lämnar redan vid 9-tiden.

Onsdag: Tung tretimmarssession om och med nationalbibliotekens webbinsamling och samlingsuppbyggnad i det digitala medielandskapet. KB:s Eva-Maria Hausner gör en lysande presentation av våra tankar om framtidens nationalbibliotek i en transnationell värld.

På eftermiddagen IFLA:s generalförsamling. Christine Mackenzie, Australien, stiger på som President-elect för 2017-19 och Torbjörn Nilsson, stadsbibliotekarie i Malmö, väljs in bland de mäktiga i IFLA:s governing board.

Middag på kvällen med glada svenska deltagare på restaurang Konspira: potatispannkakor med spenat!

Torsdag: Öppen session med grundlig genomgång av benchmarking om nationalbibliotekens kärnuppdrag och sedan business meeting nummer två med nationalbibliotekssektionen. Vi får rapporter från olika sessioner som sektionen organiserat och bollar teman för nästa års IFLA. Tar spårvagnen in till centrum efter lunch och handlar presenter till barnen vid stora torget. Sedan adjö till Wroclaw, en stad som verkligen har visat sig från sin bästa sida och som man gärna vill komma tillbaks till.

Lars Ilshammar är biträdande riksbibliotekarie

1. Bibliotekens vara eller inte vara är i mina ögon en självklarhet då böckers existens är permanent medans all annan form av media är föränderlig. Är imponerad över hur mycket tanke som ligger bakom bibliotekens uppgift och syfte, och kommer alltid tycka att om dagens människa tror sig klara sig utan bibliotek så är de ovärderliga för framtidens generationer. Ett måste för att bevara världens och Sveriges historia för framtiden.