SKL om skolbiblioteken: ”Staten måste ta sitt ansvar”

18 mar 2019 • 2 min

SKL håller med Sofia Malmberg om att bemanningen av skolbiblioteken är viktig (Sofia Malmberg i biblioteksbladet.se 13/3). Men de menar också att frågan är komplex och att staten bör ta ett större ansvar.

Maria Caryll och Katrien Vanhaverbeke. Foto: Hans Alm och Thomas Carlgren.

SKL delar helt Sofia Malmbergs (Biblioteksbladet.se 13/3) uppfattning när det gäller skolbibliotekens betydelse och vad skolbibliotekarier bidrar med varje dag i våra skolor. Vi ser flera tecken på att likvärdigheten brister när det gäller elevers tillgång till god skolbiblioteksverksamhet och det är bra att frågan uppmärksammas. Vi är också medvetna om att det krävs ett arbete på såväl lokal som nationell nivå för att elever ska få ta del av en god skolbiblioteksverksamhet.

Mer än en fjärdedel av Sveriges grundskolor har färre än 100 elever. För att säkerställa att även små skolor får tillgång till en god verksamhet krävs en lagstiftning som gör det möjligt med flexibla lösningar – vilket Malmberg också klokt framhåller. En skolbiblioteksfunktion i samarbete med folkbiblioteket är en modell, men det kan även handla om skolbibliotekariestöd på distans eller om att flera skolor på skolbibliotekarier. Förtydligade krav får inte stå i vägen för sådana modeller.

Samtidigt behöver vi signalera att frågan om skärpta krav på bemanning av skolbiblioteksverksamhet är komplex. Det handlar bland annat om brist på utbildade bibliotekarier.

Om tillgången till skolbiblioteksverksamhet och skolbibliotekarier ska öka och bli mer likvärdig krävs även att staten tar sin del av ansvaret. Införs ökade krav på bemanning måste staten kompensera kommunerna för det enligt finansieringsprincipen, samt se till att fler bibliotekarier utbildas.

Maria Caryll, chef för utbildningssektionen på SKL

Katrien Vanhaverbeke, chef för sektionen för lokal och regional utveckling på SKL