Två läger i privatiseringsfrågan

16 nov 2018 • 3 min

Är det rätt att privatisera folkbiblioteken? Efter att Stockholms nya kulturborgarråd Jonas Naddebo (C) meddelat att han gärna ser en privatisering har debatten inte låtit vänta på sig.

Emilia Bjuggren (S) och Jonas Naddebo (C). Foto: Pressbild och Hamid Ershad Sarabi.

Det började den 19 oktober med en artikel i Dagens Nyheter. Jonas Naddebo, nytt centerpartistiskt kulturborgarråd i Stockholm, sa att han vill driva frågan om privatiserade bibliotek. Han hoppades på ”en ny bibliotekspolitik” med möjligheten att överlåta Stockholms stadsbibliotek i privat drift.

”Förskräckligt”, utbrast oppositionsborgarrådet Emilia Bjuggren (S) i en ny DN-artikel.

Redan samma dag kom ett pressmeddelande från Centerpartiet Stockholm som förtydligade att det grönblå samarbetet inte vill privatisera stadens bibliotek.[fakta id=”18905″]

Men då var det försent och det dröjde inte länge förrän debatten var igång.

Kritiken kom från flera håll. Annika Persson, journalist, författare och chefredaktör för Biblioteksbladet, skrev i en debattartikel i DN att det finns skäl att lyssna när nästan hela bibliotekskåren talar med samma röst. Sveriges Författarförbund uttryckte sin kritik via en debattartikel i SVT Opinion, och bibliotekarien Li Malm skrev i DN att privatisering inte fungerar med bibliotekens folkbildande uppdrag.

Oppositionen röt ifrån på nytt, denna gång i en debattartikel i Dagens Samhälle. Lawen Redar, gruppledare (S), kulturutskottet, och oppositionsborgarrådet Emilia Bjuggren (S), menade att privatisering urholkar kärnuppdraget. Att högerpopulister och företrädare för borgerliga partier vill försvaga institutioner som främjar fri åsiktsbildning, kunskapsförmedling och demokrati. De tog Nacka kommun – där alla sex folkbibliotek privatiserats – som ett avskräckande exempel.

Men S slirar på sanningen, replikerade Hans Peters (C), ordförande i Nacka kommuns kulturnämnd, i en ny debattartikel i Dagens samhälle.

En vecka senare gav sig Emilia Bjuggren (S) in i debatten igen, i Expressen skrev hon att en kulturskymning lägger sig över Stockholm. Något som fick Jonas Naddebo (C) att svara i samma tidning; ”det finns ingen hejd på S tramsiga kritik”.  Han lämnade även en ny kommentar i DN Åsikt om att det inte finns några förslag om privatiseringar i kommande budget.

Från Svensk biblioteksförenings ordförande Johanna Hansson hördes en suck. I onsdags skrev hon i DN Åsikt att debatten om privata folkbibliotek är yrvaken och ytlig, att det viktiga inte är driftformen, utan att det finns en god offentligt finansierad verksamhet. Hon meddelade också att Svensk biblioteksförening inte tar ställning till driftform.

Johanna Hanssons kommentar fick Strängnäs kommuns kulturchef, Christer Hermansson, att reagera. I en egen artikel i DN Åsikt kallar han Hanssons uttalande för häpnadsväckande.

Nacka kommun privatiserade tre av sex folkbibliotek år 2013. I juni förra året stod det klart att Axiell tar över driften av de tre resterande biblioteken, så från och med 1 januari i år är all biblioteksverksamhet i privat drift.

Jenny Poncin. Foto: Privat.

Axiells Jenny Poncin blir ny verksamhetschef för biblioteken i Nacka Forum, Orminge och Fisksätra. Hon välkomnar debatten som varit.

– Det är alltid bra att lyfta frågeställningar och svårigheter på ett öppet sätt. Men det finns en stor okunskap om driftformen. Man slänger sig med begrepp och termer som inte stämmer, exempelvis att politikerna frånsäger sig ansvaret. Det här är fortfarande en kommunal verksamhet som finansieras av skattemedel och som politikerna har ytterst ansvar för, säger hon.

På frågan om vad hon anser om kritiken, som att privatiseringar inte fungerar med bibliotekens folkbildande uppdrag, svarar Jenny Poncin:

– Den politiska debatten får politikerna ta. I upphandlingen trycker man på att biblioteken ska stå för fri åsiktsbildning, öppenhet och för alla rätt till kunskap och kultur. Det är grunden i den verksamhet vi kommer att bedriva. När vi väl tagit över verksamheten så kan vi svara på vad vi gör för prioriteringar.