Skolor utan bibliotekarier när Trelleborg sparar

30 nov 2020 • < 1 min

Alla tjänster för kommunens skolbibliotekarier kan dras in när Trelleborg ska spara pengar. ”Jag kan inte se att man kan bedriva skolbibliotek utan bibliotekarier”, säger bibliotekschef Michael Nordberg. UPPDATERAD.

Michael Nordberg, bibliotekschef i Trelleborg.

Trelleborg styrs sedan 2018 av Moderaterna och Kristdemokraterna, med stöd av Sverigedemokraterna. Den budget för 2021 som majoriteten i dag lade fram i kommunfullmäktige innehåller förslag på stora besparingar.

Kultur- och fritidsnämndens ordförande, kristdemokraten Thomas Nilsson, ser att lösningen på hans område är att lyfta bort kostnaden för de sex bibliotekarier som upprätthåller biblioteksverksamheten i kommunens grundskolor.

– Vi har ett sparkrav på tio procent och då landade det på den biten. Vi har sex tjänster där. Vår tanke är att köra över det på bildningsnämnden. Det är där det borde ligga, säger Thomas Nilsson till Trelleborgs Allehanda.

– Jag kan inte se att man kan bedriva skolbibliotek utan att bibliotekarier, säger Trelleborgs biblioteks- och kulturskolechef Michael Nordberg till Biblioteksbladet.

Michael Nordberg beskriver Trelleborgs lösning, där en grupp bibliotekarier jobbar mot kommunens alla grundskolor, som ett sätt att uppnå likvärdighet och garantera att alla har samma resurser.

– Sedan kan jag inte säga hur bildningsnämnden har tänkt sig att lösa detta.

Bildningsnämndens ordförande Lars Mikkelä (M) är dock tydlig med att hans anser att skolbibliotekarierna är kultur- och fritidsnämndens ansvar.

– Det är deras budget och deras sak, säger han till Trelleborgs Allehanda.

Frågan om skolbibliotekarierna kommer att avgöras i Trelleborgs kultur- och fritidsnämnd i mitten av december.

1. Nej skolbibliotek fungerar inte utan skolbibliotekarier. Samma ska har hänt i Botkyrka kommun. Detta är för sorgligt. Vårt enda hopp är Fridolins utredning – att krav ska ställas på bemannade skolbibliotek.
    /V.

2. De säger att läsning skänker kunskap och större ordförråd och ungdomar behöver som med allt stöd och vägledning i form av bibliotekarier. Så nej det är ingen bra idé 💡