Bibliotek i västs nya satsning

23 apr 2013 • < 1 min

Idag på Världsboksdagen lanseras Biblioteks i Västs nya satsning som handlar om att erbjuda ett ökat utbud och en ny interaktiv webbplats där man bl a kan betygsätta böcker och få tips och inspiration. Samarbetet mellan sex kommuner ska ge mer till fler.

Bibliotek i Väst (BiV), är ett samarbete mellan biblioteken i Ale, Kungälv, Orust, Stenungsund, Tjörn och Öckerö som har pågått sedan 2006. Målet är att kunna erbjuda bättre och tillgängligare biblioteksservice och kulturutbud genom ett utökat samarbete och ett bättre utnyttjande av resurserna. Ambitionen är också att bli tydliga mot bibliotekets användare och att besök både på webben som i de fysiska biblioteken ska vara enkelt och tillgängligt. På sikt vill man också samverka mer kring gemensamma evenemang och programaktiviteter för såväl vuxna som för barn.

Den nya satsningen innebär att biblioteksbesökarna via webbplatsen kan ta del av hela utbudet på sex kommuners bibliotek. För biblioteket i Stenungssund innebär det till exempel att man går från 100 000 titlar till en halv miljon.

På den nya webbplatsen biv.se kan man beställa, låna och låna om från hela utbudet hemifrån sin dator. Det kommer även att vara möjligt att låna böcker på ett bibliotek och lämna tillbaka på ett annat, i en annan kommun.

På Världsboksdag firas lanseringen med happenings på alla bibliotek i de sex kommunerna.

För barnen har det tagits fram en maskot, en grön robot som alla barn får vara med och komma med namnförslag till i en tävling med start 23 april.

Samarbetet mellan olika kommuners bibliotek sprider sig runt om i Sverige. Liknande samarbeten finns i Umeå, Värmland, Östergötland och i Skåne. I Västra Götaland finns det ett mångårigt samarbete i norra Bohuslän och nu är alltså även Bibliotek i Väst också på gång.