Storebror ser dig

12 jan 2017 • 2 min

”Biblioteksanvändare bör i viss mån känna sig övervakade”. Det menar Johannes Soldal i sin masteruppsats från Uppsala universitet.

Den digitala säkerheten på svenska bibliotek är för låg. Biblioteken kan och bör ta ett större ansvar för att säkra låntagarnas personliga integritet. Det kommer Johannes Soldal fram till i masteruppsatsen ”Lämna mig ifred”.

Johannes Soldal har studerat digital övervakning och personlig integritet på svenska bibliotek.
Johannes Soldal.

I sin undersökning har han bland annat sett att en tredjedel av landets kommunbibliotek använder sig av så kallade sociala insticksprogram kopplade till Facebook på sina webbsidor. Insticksprogrammen gör det möjligt för användar
en att gilla och dela innehåll på Facebook. Men bara att programmet finns på sidan gör också att information om bland annat använda
rens ip-nummer kan skickas direkt till Facebook – utan att användaren ens har tryckt på gilla- eller delaknappen. Informationsöverföringen sker utan användarens medvetenhet eller godkännande

– Det här är ett ganska flagrant exempel på ett integritetsövertramp som visar på hur bibliotek och många kommuner använder sociala medier ganska okritiskt. Det handlar inte bara om Facebook utan om ett större problem där man inte har tillräcklig kunskap eller tar tag i de här frågorna, säger Johannes Soldal.

Bristande digital säkerhet på biblioteken är ett hot mot utsatta grupper i samhället, menar han. Som användare av ett biblioteks webbsida eller nätverk ska man kunna känna sig säker på att man inte blir övervakad. Man ska kunna dela med sig av eller söka information utan att bli registrerad.

För att åstadkomma detta tycker Johannes Soldal att framtidens bibliotekarier bör överväga möjligheten att betrakta sig själva som ”digitala säkerhetsvakter”.

– Även om man inte vill erbjuda ett operativsystem med bättre säkerhet så borde det ingå i bibliotekariens roll att informera om vad man kan göra för att skydda sig själv mot övervakning.