Måste det finnas böcker i ett bibliotek?

3 dec 2019 • 2 min

Vad kännetecknar ett bibliotek, bokhyllorna eller själva utlåningen? Kan utlåning av verktyg eller digitala hjälpmedel kallas för bibliotek? Och vilken är bibliotekens roll i det hållbara samhället?

Forskaren Jonas Södeholm föreläste på Svensk biblioteksförenings forskardag. Foto: Annika Clemens

Jonas Söderholm, forskare vid Högskolan i Borås, som har studerat bland annat verktygsbibliotek var en av talarna på årets forskardag som arrangerades av Svensk biblioteksförening på tisdagen. Dagens tema var hållbar utveckling och Jonas Frykman från Agenda 2030 inledde med att konstatera att även om mycket har blivit bättre i världen så tär vi för mycket på planetens resurser.

När Jonas Söderholm började sin forskning om verktygsbibliotek trodde han att fler användare skulle ha hållbar utveckling i åtanke. Men det visade sig att det snarare handlade om hjälp till individen och hållbarhet i närsamhället. Det möjliggjorde för några att starta egen rörelse utan stora investeringar och ökade också sysselsättningen på orten.

Och det är så Jonas Söderholm tycker att man ska tala om biblioteken i stort.

– Vad innebär lånandet för bibliotekens roll i det hållbara samhället? Jag tror att det är bra att inte lägga ideologi i det biblioteken gör.  Om man börjar paketera lånandet som gröna tjänster exkluderar man och det blir snabbt politiserat.

Även om det handlar om hållbar konsumtion att låna saker i stället för att köpa, tycker han alltså inte att biblioteken ska paketera sin verksamhet som cirkulär konsumtion eller hållbar konsumtion.

Han följer också ett projekt med utlåning av välfärdsteknik ”Välfärdsbibblan” i Borås för att se om utlåning i sig kan stimulera flera att börja använda tekniska hjälpmedel.

Så var går då gränsen för vad som kan kallas bibliotek? Jonas Söderholm konstaterar att det är kontroversiellt och att det finns många som tycker att bibliotekskonceptet urvattnas om utlåning av andra saker använder sig av det. Själv har han ingen bestämd åsikt.

– Det är alltid en jobbig fråga, säger han.

– Jag köper båda argumenten: Det att bibliotekens uppgift är att koppla ihop människor med resurser och det att uppgiften i grunden är att tillhandahålla kunskap, information, bildning och informationsresurser.

Men  det finns konflikter, konstaterar han. Det kan bli politiskt kontroversiellt att använda skattepengar för något som annars är en del av den fria marknaden.

Samtidigar kan ulåning av verktyg på bibliotek vara en början på en rörelse som växer. Vad ska inrymmas i framtidens biblioteks- och informationsvetenskap, frågar han sig.

– Och om innebörden av bibliotek förändras hur ser vi då på bibliotekariens kompetens?

1. Det hörs på namnet…. Bibliotek
    Fritt översatt så betyder det rum för böcker….

2. Biblioteket är för mig ett ställe där jag kan låna böcker. Om man tar bort böckerna vad har man då kvar? Skulle man fråga folk vad de förknippar biblioteket med så är det att kunna låna böcker. Detta ska vara huvuduppgiften