3 frågor till läsambassadören Johan Anderblad

28 sep 2018 • < 1 min

Johan Anderblad har varit läsambassadör ett år. I uppdraget främjar han läslust och ger alla lika möjligheter att nå litteraturen. Under årets Bokmässa höll Johan Anderblad ett föredrag om sitt uppdrag, vi fångade honom i farten.

Johan Anderblad. Foto: Stina Loman.

Hur går det för dig?

– Bra! Det är roligare än jag trodde eftersom jag fått så mycket positiv feedback. Jag trodde att jag skulle vara en ensam riddare, men jag är i en armé och det känns fantastiskt roligt och värdefullt. Läsfrämjandet har kommit långt och engagemanget är stort, säger Johan Anderblad.

Vad gör du som läsfrämjare?

– Mitt uppdrag handlar mycket om att sprida goda läsfrämjande projekt som redan görs på bibliotek, i mindre organisationer, genom ideella krafter och föräldrar som ägnar flera timmar varje dag åt att sprida läsning. Men uppdraget har flera ben. Jag försöker också få upp böcker och läsning på agendan, jag brukar exempelvis passa på när jag är ute och reser att besöka Sveriges Radios P4.

Under ditt föredrag pratade du om att tillgängliggöra böcker genom att lägga ut dem på platser där många befinner sig, som tunnelbana eller tvättstuga. Hur kan biblioteken bli bättre på att tillgängliggöra böcker, har du några tips?

– Biblioteken skulle kunna ta fler initiativ, som att finnas i andra offentliga lokaler som kommunala förvaltningar, vårdhem och arbetsplatser. Där kan man ha en liten bokhylla. Grejen är att duka med böcker, säger Johan Anderblad.