Programmet för Bokmässan 2021 har släppts

24 aug 2021 • 2 min

Läsutveckling, digitalisering och regeringens nya läsråd är några ämnen som kommer att lyftas på Bokmässans biblioteksscen i höst. Årets program har släppts.

Bokmässan 2021 blir en hybridform av förra årets helt digitala mässa och gamla tiders författarsamtal och mingel på plats i Göteborg. I år säljs ett begränsat antal biljetter till mässan där samtal pågår på 13 olika scener. Biljetter säljs även till den som vill följa samtalen digitalt. Då ingår också de intervjuer som görs i den virtuella studion och andra samtal som sänds på Bokmässan play.

Programmet för Bokmässan 2021 släpptes på tisdagen i samband med en presskonferens på Fotografiska museet i Stockholm. Enligt programchef Oskar Ekström är hela programmet för årets bokmässa intressant för biblioteksanställda. Men det finns också branschinriktade program, inte minst på biblioteksscenen.

Bland programpunkterna finns presentationen av regeringens läsråd där kulturminister Amanda Lind samtalar med ledamöterna i läsrådet. Daniel Forsman från Stockholms stadsbibliotek, Oskar Laurin från Kungliga biblioteket och Lisa Olsson Dahlquist kommer att diskutera hur digitala verktyg kan användas för att nå jämlik tillgång till biblioteken.

Forskning om läsning kommer att lyftas på seminariet där Ingela Hofsten, författare till rapporten Läsning på gång, samtalar med Jenny Lindberg från Högskolan i Borås, Liselott Drejstam, skolbibliotekarie på Arenaskolan i Linköping och Maria Ehde Andersson från Regionbibliotek Halland.

Oskar Ekström tipsar också om programmet om stärkt språkutveckling med stärkta skolbibliotek där utbildningsminister Anna Ekström, Jenny Nilsson från Svensk biblioteksförening och läsambassadör Bagir Kwiek deltar.

Hela programmet för biblioteksscenen finns här.

– Det finns mycket intressant på Biblioteksscenen, men även på andra scener, säger han.

Oskar Ekström, programchef för Bokmässan.

Som exempel nämner Oskar Ekström punkten Läsfrämjande 2021 där bland andra Åse Hedemark, lektor i biblioteks- och informationsvetenskap deltar.

Årets mässa har tre teman som alla knyter an till Bokmässans ursprung: Demokrati, Läs läs läs samt Nordisk litteratur.

Antalet biljetter för att besöka mässan fysiskt är begränsat och exakt hur många som släpps in är fortfarande oklart.

– Det beror på hur det ser ut med smittspridningen de närmaste veckorna, men vi tänker oss mellan 500 och 2000 personer per dag, säger Oskar Ekström.

Innehållet på Bokmässan play kommer att finnas kvar fram till årsskiftet för den som vill se i efterhand. Nytt för i år är att enskilda bibliotek kan köpa licenser för att sända Bokmässan för besökare på sitt bibliotek eller på andra platser.

Bokmässan 2021

• Bokmässan 2021 hålls den 23-26 september.
  • Den hålls både på plats i Göteborg och digitalt.
  • En digital biljett kostar 395 kronor.
  • En biljett för att komma in på mässan kostar 995 kronor per dag.
  • Program finns att beställa på www.bokmassan.se. De skickas hem utan kostnad.