Vilket är världens bästa folkbibliotek?

15 jul 2021 • 2 min

Fem kandidater har utsetts. Vinnaren utses vid Ifla-kongressen om drygt en månad.

Oslos huvudbibliotek Deichman Bjørvika. Foto: Anita Holt

Bland de fem bibliotek finns Oslos nya huvudbibliotek Deichman Bjørvika som invigdes förra året.

Femvåningsbyggnaden, som ligger granne med det anslående operahuset alldeles vid Oslofjorden, har tuff konkurrens:

Biblioteket i Ningbo, östra Kina.

Det nya folkbiblioteket i Ningbo – hamnstad i östra Kina med drygt åtta miljoner invånare – påminner på papperet om det norska biblioteket, i utformning och i en konsekvent hållning när det gäller hänsyn till miljö och hållbarhet.

Het Predikheren i belgiska Mechelen.

Het Predikheren i belgiska Mechelen är något helt annat: biblioteket är inrymt i ruinen av en byggnad som från 1700-talet var kloster och senare har tjänat som militär förläggning.

Biblioteket i Marrickville utanför Sydney.

Återbruk är även temat för biblioteket i Sydneyförorten Marrickville, som tidigare inrymde ett sjukhus.

Forum i Groningen, Nederländerna. Foto: Siese Veenstra

Det femte nominerade biblioteket, Forum, ligger centralt i nederländska Groningen. Namnet sägs vara ett medvetet sätt att anknyta till Forum Romanum i Rom och idén om en plats och en byggnad med många funktioner.

Världens bästa nybyggda folkbibliotek utses traditionsenligt vid bibliotekssektorns årliga World Library and Informations Congress (WLIC) som äger rum 17–19 augusti. Priset ska gå till det bibliotek som bäst kombinerar öppen och funktionell arkitektur med kreativa it-lösningar och har inkluderat såväl digital teknik som lokal kultur. Vinnaren belönas med 5000 dollar.

Utmärkelsen delades inte ut 2020 då WLIC var inställt och för att kompensera för uppehållet kan årets nominerade byggnader därför ha invigts redan 2019.

Juryn leds av Jakob Guillois Lærkes, bibliotekschef i Gladsaxe i Danmark, och består av ledamöter från IFLA:s sektioner för folkbibliotek, byggnader och utrustning samt bibliotek i städer med fler än 400 000 invånare.

Tidigare har priset gått till Oodi i Helsingfors, School 7 i nederländska Den Helder, Dokk1 i danska Århus, Kista bibliotek samt biblioteket i Craigieburn, Australien.