Skolbibliotek

Replik: Skolbibliotekarien står inte inför vägval

16 dec 2021 • 2 min

Skolbibliotekariens val är inte att antingen gilla läget eller dra. "Det handlar om att vilja och att orka stanna kvar inom yrket", skriver Anette Helgesson Widenberg i en replik på Sofia Malmbergs debattartikel.

Det är politiker, skolledare och andra som står inför ett vägval, inte skolbibliotekarierna, anser Anette Helgesson Widenberg. Foto: privat

Skolbibliotekarien står inför ett vägval hävdar Sofia Malmberg i en debattartikel. Jag reagerade när jag läste artikeln för jag anser att det är precis tvärtom! Sofia Malmbergs uppmaning att omfamna den nya rollen eller dra, är helt felvänd. Det är inte skolbibliotekarien som står inför ett vägval. Ansvaret ligger främst hos politiker, skolhuvudmän och rektorer som borde bana väg för samarbete mellan lärare och skolbibliotekarier, samt hålla hårt som tusan i de skolbibliotekarier de redan har.

De flesta skolbibliotekarier jag haft kontakt med och även lärare som gått Läslyftet (vilket är många) ser behovet av samarbete mellan yrkesgrupperna och är välvilligt inställda. Det som saknas är struktur, samsyn och kunskap högre upp i leden. Det räcker inte med att skolbibliotekarien kämpar på och arbetar ensam med skolbiblioteksutveckling. Problemet är större än så och borde inte läggas på skolbibliotekariens axlar. De flesta av oss gör redan så gott det går med de förutsättningar vi har.

Alina Nguyen beskrev det klockrent i en kommentar i gruppen Skolbibliotekssamtal på Facebook: ”Jag tänker på det som att man är villig att betala för resurser motsvarande en knäckebrödsmacka med Kalles kaviar på men vill att det ska bakas en bröllopstårta”.

Och vad menar Sofia Malmberg egentligen när hon säger att ”Antingen omfamnar man det nya, eller så söker man sig till andra roller i biblioteksvärlden”? Till vilka bibliotekarietjänster ska skolbibliotekarier söka sig som inte kräver utåtriktat arbete, pedagogiskt arbetssätt eller samarbetsförmåga? Finns det ens sådana tjänster i branschen längre? Varför uppmana skolbibliotekarier att söka sig bort från sina arbeten? Det är ju till skolbiblioteken som det behövs lockas kompetenta bibliotekarier.

Det vägval som skolbibliotekarien står inför handlar inte, som Sofia Malmberg menar, om att gilla läget med en ny roll för professionen, eller dra. Det handlar om att vilja och att orka stanna kvar inom yrket. Ett yrkesval som ofta innehåller en hel del frustration över att inte kunna utföra sitt arbete på ett tillfredsställande sätt på grund av begränsade förutsättningar. Detta är något som borde bekymra de som har besluten om skolbibliotekens framtid i sin hand. Ansvaret för utvecklingen ligger INTE främst hos oss enskilda skolbibliotekarier. Däremot står vi mer än redo när utredningens förslag (förhoppningsvis några i alla fall) går igenom!

Anette Widenberg Helgesson
Samordnande skolbibliotekarie som startade sin karriär som skolbibliotekarie för tjugo år sedan och som ännu väntar på initiativ gällande skolbiblioteken